"Företag byggs i eskalerande grad på rationella premisser"

2018-10-11 11:13  
Arvid Axland, grundare av Pool, talar på Tendensdagen.

Tendensdagen 2018. Arvid Axland, grundare av Pool, anser att företag måste anamma ett inifrån och ut-perspektiv.

Varumärket är viktigare än någonsin och därmed är marknadschefens roll i centrum. Men ofta glöms det interna perspektivet bort.

– Företag byggs i eskalerande grad på rationella premisser och många väntar på den optimala algoritmen som ska sälja mer vid rätt tillfälle och till rätt kund, säger Arvid Axland under sin dragning på Tendensdagen.

– Vi behöver istället hitta en emotionell formel.

Enligt Arvid Axland ger rationella säljbudskap effekt på kort sikt, men det bygger inte varumärke och skapar heller ingen positiv kundupplevelse.

– Man glömmer bort att det alltid finns en likadan produkt runt hörnet - och ofta till ett bättre pris.

Arvid Axlands primära utgångspunkt är istället att bygga varumärket inifrån och ut. Det vill säga att få medarbetarna att bidra till varumärkesbygget. En bra kundupplevelse börjar hos medarbetarna och när produkter och tjänster blir allt mer generiska är det en unik och positiv kundupplevelse som blir kvar, menar Arvid Axland.

– Företag behöver inspirera medarbetarna till att ge en bra kundupplevelse, säger Arvid Axland och nämner bland annat Soda Streams "Join the revolution" som exempel. Är videon ett sätt att locka medarbetare eller bygga varumärke? Det spelar ingen roll.

Arvid Axland uppmanar därmed marknadsavdelningen till att ta ansvar inte bara för kundupplevelsen, utan även medarbetarupplevelsen.

– HR har ju ingen budget, säger Arvid Axland och avrundar med en retorisk fråga:

–Borde marknadsavdelningen flytta pengar från den externa kommunikationen till att stärka medarbetarupplevelsen?

Tendensdagen arrangeras av Sveriges Marknadsförbund den 11 oktober 2018.

Kolla in Soda Streams "Join the revolution"

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt