Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Marknadsföring

Fler kvinnor än någonsin i Cannes Lions jury

Bild 1/3  Bild: Flickr

Aldrig har det suttit så många kvinnor med i jurygrupperna i reklambranschens största tävling Cannes Lions. Jessica Bjurström, vd på Sveriges Kommunikationsbyråer, ser tecken på en god spiral där allt fler kvinnor ges utrymme i reklambranschens mest prestigefulla rum.


Publicerad 2017-05-23 08:15

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

43 procent av de 390 jurymedlemmarna är kvinnor i årets upplaga av reklambranschens svar på Oscarsgalan – Cannes Lions. Det är mer än en dubblering sedan 2013, då endast 20 procent var kvinnor, och den största siffran någonsin.

2016 låg siffran på 40 procent, enligt Adage.

Sverige är representerad med totalt 12 juryledamöter, varav åtta är kvinnor. Vårt grannland Norge skickar visserligen bara fem juryledamöter till Cannes, men där är istället samtliga kvinnor. Enligt norska Kampanje är det första gången det sker i Cannes Lions historia att ett lands samtliga juryledamöter är kvinnor.

För första gången är även åtta av 23 juryordföranden i den internationella juryn kvinnor.

– Det är såklart fantastiskt roligt, vi har väntat länge på det här, säger Jessica Bjurström till Dagens Media.

Hon är vd på Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm), som är svensk partner till Cannes Lions och nominerar svenskar till juryn under Cannes Lions-festivalen.

– Jag tror att det handlar om att vi har jobbat envetet med det här under ett antal år nu, och i takt med att allt fler kvinnor får chans att sitta i inhemska jurys, vinner tävlingar och på så vis skapar sig ett starkt track record, skapas en god spiral. Det sker såklart inte över en natt, men om man jämför den bättring reklambranschen har genomgått på jämställdhetsområdet – 2013 var 20 procent kvinnor i Cannes-juryn, i år 43 – med andra räkneexempel, tycker jag verkligen att vi har dragit vårt strå till stacken, fortsätter Jessica Bjurström.

Komm jobbar alltid efter riktlinjen 50-50 när de nominerar juryledamöter från Sverige, och Jessica Bjurström säger att Sverige har legat ordentligt i framkant när det gäller att lyfta fram kvinnliga kreatörer i över ett halvt decennium.

En av de svenskar som skickas till Cannes i år är Sandra Planeta, som driver designbyrån Planeta design. Hon har tidigare varit juryordförande i Eurobest, och har nu fått förtroendet att leda designjuryn i årets upplaga av Cannes Lions.

Det innebär att hon är den enda svenska juryordföranden i årets upplaga av tävlingen.

– Det känns fantastiskt roligt och ska bli jättespännande. Jag förväntar mig ett antal extremt intensiva dagar, med otroligt många fina möten. Från tidigare juryarbeten jag varit med i har jag fortfarande kontakt med folk idag. De har varit en källa till intressanta diskussioner om problem i branschen och en stor källa till inspiration. När man kommer hem är man redo att ge järnet igen, säger hon till Dagens Media.

"Sverige har varit delaktiga i den positiva förändringen"

Jessica Bjurström tror att det kommer sätta sin prägel på årets Cannes Lions att det nu närmar sig hälften kvinnor, hälften män i den internationella juryn.

– Framför allt tror jag att tävlingsbidragen kommer att genomlysas på ett helt annat sätt i juryrymmen än tidigare. Desto fler kvinnor som får utrymme, desto mer kommer det att skapas ett samtal kring vad som är god kommunikation. Det behöver inte längre vara så att det är några enstaka kvinnor som tvingas höja rösten och uppmärksamma övriga på vad som exempelvis är sexistisk reklam. Om halva juryn inte röstar på den typen av bidrag kommer de till slut inte ens dyka upp på nomineringslistan. Det blir den goda konsekvensen av att reklamskapare fattar att det inte går hem på en global nivå, säger hon och fortsätter:

– Jag har själv varit den "bråkiga kvinnan" i många sammanhang, och jag kan säga att det är ganska jobbigt att vara ensam kvinna i internationella sammanhang och ställa sig upp inför mäktiga reklamgubbar från länder där kvinnor inte ens får köra bil till sitt eget reklamjobb. Förhoppningvist närmar vi oss ett läge där det inte längre behöver vara så.

Hur tror du det kommer sig att Cannes Lions inte har bättrat sig tidigare?

– Jag tror att förändringar ibland tar sin lilla tid och att det krävs att några skriker lite högre på vägen. Jag känner i högsta grad att vi i Sverige har varit delaktiga i den positiva förändringen som nu sker.

Sandra Planeta tror att anledningen till att det är först i år som Cannes Lions börjar närma sig hälften kvinnor i jurygrupperna till stor del beror på uppfostran.

– Vi är inte uppfostrade med de förebilderna, istället har kvinnor fått ursäkta sig för att ta ledarroller och inte blivit valda till positioner som exempelvis ordförande eller talare i olika sammanhang. Det är någonting som måste jobbas bort tills det aldrig blir någonting att ifrågasätta. Nu börjar man i alla fall se en skillnad i Cannes, men vi är ju tyvärr inte där helt och hållet ännu, säger hon.

I februari i år berättade Dagens Media att Cannes Lions har tagit fram nya riktlinjer vad gäller sexistiska tävlingsbidrag.

"Reklam som objektifierar, befäster negativ och skadlig ojämlikhet och könsdiskriminering skadar oss alla", kommer festivalen nu ha med i de riktlinjer som reglerar juryns arbete inför tävlingen, och som  Adage har tagit del av.

Initiativet startades efter förra årets tävling av reklambyrån Badger & Winters kreativa chef Madonna Badger.

Jessica Bjurström tror att även de nya riktlinjerna har att göra med att fler kvinnor tackar ja till juryuppdrag.

– Man orkar helt enkelt inte längre vara den som sitter med ett särintresse i ett juryrum. Nu får man tala om det här på en officiell nivå, vilket är intressant att få säga först i detta år. De nya riktlinjerna visar även att många nu faktiskt förstår vad som är sexistisk reklam, och uppenbarligen finns det exempel.

År 2015 införde Cannes Lions priset Glass Lion, som belönar insatser som utmanar rådande könsnormer.

Tävlingen äger rum under den 17-24 juni i år.

8 av 23 juryordföranden är kvinnor i årets Cannes Lions:

Colleen DeCourcy, global kreativ chef på Wieden & Kennedy (Cyber)

Wendy Clark, vd på DDB Worldwide North America (Glass)

Sandra Planeta, grundare och kreativ chef på Planeta Design Sweden (Design)

Fran Luckin, kreativ chef på Grey South Africa (Print & Publishing)

Ruth Berktold, ägare på Yes Architecture Germany (Product Design)

Karen van Bergen, vd på Omnicom Public Relations Group USA (PR)

Susan Lyne, vd och partner på BBG Ventures (Innovation)

June Laffey, kreativ chef på McCann Health Australia/Southeast Asia (Pharma)

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.