Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

"Fearless girl var svår att sälja in till kunden"

Publicerad: 12 Maj 2017, 04:30
Uppdaterad: 11 Maj 2017, 23:40

Bild 1/2  Christine Lane på McCann NY berättar om omskrivna "Fearless Girl". Foto: Janne Næss

THE ONE SHOW, NEW YORK. För kunden State Street placerade McCann ”Fearless girl” mitt emot Wall Streets ikoniska tjur.


Ämnen i artikeln:

The One Show

För att skapa uppmärksamhet kring en av sina fonder placerade State Street statyn på södra Manhattan på internationella kvinnodagen tidigare i år.

Statyn är tänkt att symbolisera styrkan i kvinnligt ledarskap, och syftet med kampanjen – menar McCann – är belysa att företag med kvinnor i toppositioner presterar bättre ekonomiskt.

– Det var inget enkelt uppdrag att sälja in till kunden, säger Christine Lane, executive producer på McCann New York, och fortsätter: 

– De behövde lite tid innan deras marknadschef gav klartecken. Men det började som en vanlig standardbrief, och det var vi på McCann som kom med idén.  

Hur har mottagandet varit? 

– Jag kan inte ens förklara, det har varit en helt enorm uppmärksamhet. Vi har nu kommit upp i över 3,3 miljarder exponeringar på Twitter, till exempel. 

Skaparen av tjuren, som ”Fearless girl” står ansikte mot ansikte med är dock inte lika förtjust. 

– Nej, han är inte glad. Och det kanske är helt förståeligt. Men vi såg ju hur alla gick fram och kände på tjurens pung – det är en väldigt manlig symbol för finansvärlden. Det hade varit kul om skaparen av tjuren hade varit med på detta, men vi ville göra detta ändå. 

”Fearless girl” är skapad av konstnären Kristen Visbal, utifrån modeller och skisser från McCann. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

The One Show

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev