Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Marknadsföring

Facebook: Så tjänar du pengar på brustna hjärtan

Lagom till Alla hjärtans dag vill Facebook hjälpa annonsörer att nå människor som fått sitt hjärta krossat.


Publicerad 2017-02-13 12:39

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Alla hjärtans dag den 14 februari innebär inte en romantisk middag med rosor och bubbel för alla. För de som nyligen kommit ur en relation är det helt andra prioriteringar som gäller.

Och det är där Facebook ser en möjlighet för annonsörer att tjäna pengar, skriver Social Media Today.

Med en ny rapport – "What mends a broken heart" – säger sig Facebook he velat undersöka vad det innebär att göra slut i en digital era. För att ta reda på hur människors beteende förändras av att bryta upp med en partner studerade företaget aktiviteten hos användare som nyligen uppgett att de blivit singlar. Det i fem regioner: Frankrike, Nederländerna, Polen, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.

”På samma gång som vi fann en del brustna hjärtan, upptäckte vi framförallt att människor använder den här stunden till att luta sig mot vänner och familj, och kanske viktigast av allt, till att återuppta sådant som de bryr sig om”, skriver företaget.  

Till att börja med noterade Facebook att personer som ändrat sin status från ”I ett förhållande” till ”Singel” rent generellt är mer aktiva på det sociala nätverket. Både män och kvinnor som nyligen brutit upp med sin respektive accepterade också fler inbjudningar till event, både veckorna före och efter tillkännagivandet.  

Populära ord i de nyblivna singlarnas inlägg på sajten var bland annat ”healing”, ”detox”, ”dränka sorger” och ”smärta”. Men både männen och kvinnorna uttryckte också en känsla av optimism och äventyrslust i samband med uppbrottet. Något Facebook menar skulle kunna gynna annonsörer.

Exempelvis noterades en 25-procentig ökning av reserelaterade köp bland användarna den första månaden efter statusuppdateringen. Över hälften av de som svarade på den enkät som företaget följde upp statistiken med uppgav att resor hjälpte dem att gå vidare. Det går att jämföra med att endast 8 av de 31 procent som köpte kläder och skor efter att det tagit slut ansåg att shoppingen fungerade som plåster på såren.

Ett annat mönster som Facebook kunde urskilja var att de aktuella användarna var signifikant mer benägna att lägga upp sådant som rörde träning och hälsa, samt om att skaffa sig nya fritidsintressen och hobbies.

Återigen potentiell mumma för annonsavdelningarna.  

Enligt Facebook är syftet med att släppa datan att hjälpa varumärken att nå ut till människor när de är som mest öppna för nya upplevelser. Alternativt som mest sårbara, beroende på hur man ser på det.

Facebooks tips till annonsörer

Det är i mobilen det händer. Nyblivna singlar lägger ännu mer tid än vanligt på sina mobila appar. Därför är det där annonsörer lättast når dem. Visa empati. Buskap som visar förståelse för den nyblivna singelns känslotillstånd kan skapa ett långvarigt positivt förhållande till varumärket som håller i sig även efter att hjärtat läkt. Erbjud nya upplevelser. Resor och fritidsintressen står högt upp på prioritetslistan hos personer som nyss kommit ur ett förhållande.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.