"Extra spännande att ha Musically-stjärnorna på plats"

2018-05-15 08:21  
Staffan Slörner är vd på Sveriges Mediebyråer, som bland annat arrangerar Stockholm Media Week. Foto: Janne Naess

Under Stockholm Media Week kommer fokus ligga på nästa stora omställning i mediebranschen, som drivs av utvecklingen i Asien. Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer som arrangerar eventet, är dock extra nyfiken på Musically-stjärnorna Iza och Elle Cryssanthander, som ska berätta vilka möjligheter det finns för annonsörer på plattformen.

I många år har det pratats om digitaliseringen och utmaningen från techjättar som Facebook och Google. Nu är det Asien som står för nästa stora utmaning, och bolag som exempelvis Alibaba.

Det säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer. För 14:e året i rad arrangerar man Stockholm Media Week, som äger rum under onsdagen och torsdagen på Grand Hôtel i Stockholm.

– Utvecklingen som sker i Asien innebär nästa stora omställning i mediebranschen. Den sätter både annonsörer och medier inför stora utmaningar, med den globalisering som sker av ägarstrukturer och hur vi på vår lilla marknad ska kunna vara konkurrenskraftiga, säger han till Dagens Media.

Kommer vi kunna möta hotet från Asien?

– Jag tror vi kommer att kunna möta det om vi tänker lokalt. Framför allt tror jag att vi kommer få se fler oheliga allianser och samarbeten. Ensam är inte stark i det här, men tillsammans kan vi fylla en viktig funktion.

Stockholm Media Week inleds med betoning på hur viktig medie- och kommunikationssektorn är för Sverige som land, genom att sätta ett makroekonomiskt perspektiv på branschen. Dessutom adresseras frågan om hur branschen ska kunna vara fortsatt attraktiv och locka talanger.

– Det här är ju en enorm bransch som anställer många och dessutom är väldigt snabbrörlig – många gånger snabbare än konsumenterna. Vi har varit i omställning länge, trots att vi dödförklarats många gånger. Till och med print lever ju faktiskt fortfarande idag, fortsätter Staffan Slörner.

Ett annat hett ämne som står på agendan är röststyrning – inte endast inom e-handeln utan som ett nytt sätt att kommunicera med konsumenten.  

– Vi är endast i början av utvecklingen inom röststyrning, men vi måste börja prata om det eftersom det kommer påverka oss inom en snar framtid, säger Staffan Slörner.

Vilka talare ser du mest fram emot?

– Andreas Dahlqvist från Nord DDB deltar i en panel kring om data, strategi och kreativitet, vilket känns väldigt roligt då han är internationellt ansedd en av världens mäktigaste kreativa chefer nu hemkommen till Sverige. Även Behshad Behzadi från Google, som bland annat leder utvecklingen inom röststyrning, känns som ett tungt namn att ha på plats. Casten Almqvist i heta stolen blir en viktig och seriös punkt, och det kommer bli intressant att få ta del av TV4:s resa. Men det som jag tycker är kanske mest spännande är att ha Musically-stjärnorna (appen musical.ly, reds anm) Iza och Elle Cryssanthander på plats, som är sinnessjukt stora i sin målgrupp.

Finns det möjligheter för annonsörer inom Musically?

– Det är precis det vi ska få lära oss av Iza och Elle. Men i och med att de har en räckvidd på flera miljoner är de intressanta som influencers även på andra plattformar. Det ska bli väldigt intressant att lära sig hur Musically funkar.

Under torsdagen ligger fokus på ”de stora elefanterna” – både utomlands och i Sverige. Inom det temat kommer två personer från två stora, svenska medieaktörer som skiljer sig en hel del åt att mötas.

– Filippa Wallenstam som är ny vd på MTG och NTM-koncernens vd Lennart Foss möts för att prata om framtidsplaner och strategier. Kanske kommer de att bli tvungna att hitta samarbeten i framtiden?

Vad hoppas du att besökarna ska ta med sig hem från Stockholm Media Week?

– Jag hoppas att besökarna tar med sig känslan hem av att inte vara ensam med sina funderingar – men framför allt känslan av att man jobbar i en fantastisk bransch, oavsett vilken sida av branschen man jobbar i. Hela mediebranschen är spännande och dynamisk, det händer otroligt mycket hela tiden och därför måste vi ständigt fylla på med ny kunskap. Jag hoppas att besökarna går därifrån och känner sig hoppfulla.

Under Stockholm Media Week delas även Stockholm Media Award ut för andra gången, i kategorierna Årets säljorganisation, Årets kampanj, Årets annonsör och Årets branschpersonlighet.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt