Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Emma Blom: "Jag är sönderbokad och överöst av frågor"

Publicerad: 28 Januari 2018, 07:00
Uppdaterad: 29 Januari 2018, 07:56

HELGLÄSNING. IAB Sverige och Emma Blom några av skribenterna när Dagens Media gör blogg-comeback. Djupare analyser och provokation – läs om vad IAB och Emma Blom ska blogga om.


Ämnen i artikeln:

IABSocial Industries

Inom kort börjar Dagens Media återigen med bloggar. Två av dem som kommer att blogga är Emma Blom, vd på Social Industries, och IAB Sverige.

Emma Blom var tidigare vd på den nordiska sociala medier-byrån Patchwork. I december 2015 startade hon sociala medier-byrån Social Industries.

Hennes blogg på Dagens Media ska rikta sig mot människor som jobbar professionellt med sociala medier.

– Den kommer helt enkelt handla om hur som varumärke lyckas med sociala medier.Jag vill kommentera nyheter som påverkar sociala medier, så som Facebooks uppdatering av algoritmer eller GDPR. Jag tror att det kommer bli ett bra forum för att prata om det, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Nyhetsmediernas rapportering kan ibland vara lite snedvriden, bloggen ska bli lite som en motpol mot det. Jag vill förklara, kommentera och provocera.

Provocera?

– Ja, det verkar som att folk blir provocerade av det jag säger. Kanske handlar det om min personlighet eller så handlar det om att vissa kanske har ett traditionellt tänk och blir provocerade av mina ideér kring hur man kan jobba med sociala medier.

Varför ville du börja blogga?

– Jag är sönderbokad och överöst av frågor. Att starta den här bloggen är inte taget ur luften, det finns många som har många frågor kring hur man som varumärke ska jobba på sociala medier. Det många söker är svar, och jag säger inte att jag har alla svar eller att alla mina svar är rätt. Men det är svar i alla fall.

Hur ofta kommer du att skriva?

– Ett par inlägg i veckan. Om jag skulle skriva varje dag tror jag att folk inte skulle läsa. Men allt beror på mottagandet av bloggen. Det blir roligt om folk ställer frågor, och jag blir glad om folk tycker om den, säger Emma Blom.

"Ett suveränt tillfälle"

Förutom Emma Blom kommer också branschorganisationen IAB Sverige, genom bland andra vd:n Charlotte Thür, att blogga på Dagens Media.

Vad är tanken att ni kommer skriva om?

– Vi jobbar nära branschen genom våra task force och det kommer alltid upp intressanta tankar och diskussioner under deras möten. Bloggen blir ett bra forum för att lyfta dessa. Vi får även mycket information från internationella organisationer, inte bara IAB i USA. En blogg blir ett sätt för oss att kunna berätta, sätta i kontext, lufta funderingar kring det som sker internationellt, säger Maria Hagman, kommunikatör och projektledare på IAB, till Dagens Media.

Emma Blom, som också hon ska blogga på Dagens Media, uttryckte att hennes blogg blir ett forum för att ”förklara, kommentera och provocera”. Vad kommer ni främst fokusera på?

– Vi ser det som ett tillfälle att presentera djupare analyser av till exempel rapporter eller att kommentera aktuella händelser. Så "förklara" och "kommentera" stämmer på oss också. Att vi sen automatiskt provocerar kanske kommer hända, det är klart vi önskar skapa opinion i våra hjärtefrågor.

Varför väljer ni att börja blogga?

– Vi har saknat ett forum för att presentera och nå ut med längre kommentarer inom vissa ämnen. Då är en blogg hos Dagens Media ett suveränt tillfälle. 

Hur ofta kommer ni att blogga?

– Minst en gång i veckan. 

Vad hoppas ni på med den nya IAB-bloggen?

– Vi vill öka förståelsen för vad IAB Sverige gör, vilka frågor vi jobbar med och på vilket sätt. Att vi kan sätta aktuella händelser i kontext till hur det påverkar branschen, säger Maria Hagman.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IABSocial Industries

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.