Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Efter VM-biljetten – så driver Ikea med Italien

Publicerad: 15 november 2017, 10:44
Uppdaterad: 15 november 2017, 10:44

"För att be om ursäkt ger vi den här bänken till Gian Piero", skriver Ikea i den italienska annonsen.

Ikea ger populära utomhusbänken Äpplarö som tröstpris till Italiens förbundskapten Gian Piero Ventura.


Ämnen i artikeln:

IkeaFotbolls-VM

Att snuvas på VM-biljetten av Sverige kom som en chock för många italienare.

Det italienska landslagets förbundskapten Gian Piero Ventura är därmed den första att misslyckas med att ta Italien till världmästerskapen sedan 1958.

Italiens besvikelse har dock inte bara riktats mot förbundskaptenen, utan även mot Sverige. Café skriver att hashtaggen #boicottaikea har blivit viral sedan förlusten – något som Ikea själva inte var sena med att svara på.

En bild på möbeljättens populära utomhusbänk Äpplarö, publicerades på Facebook med orden:

"För att be om ursäkt ger vi den här bänken till Gian Piero".

Det är inte första gången Ikea gör en humoristisk blixtkampanj. När lyxmodemärket Balenciaga tidigare i år lanserade en blå väska i supersize-modell som var uppseendeväckande lik Ikeas populära shoppingkasse "Frakt", gjorde Ikea tillsammans med byråpartnern Åkestam Holst en fyndig passning till konkurrenten.

I sociala medier publicerade möbeljätten en bild på sin klassiska blåa kasse med texten: "Vårens it-väska är här! Ibland är det enkelt att hänga med i modevärlden. Hos oss blir det dock 19 995 kronor billigare. Frakta kasse, 5 kr/styck".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IkeaFotbolls-VM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.