Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Efter turerna – nu öppnar The Pavilion

Publicerad: 21 Maj 2018, 07:18
Uppdaterad: 21 Maj 2018, 08:47

I The Pavilions första kampanj kommer den Stockholmsaktuelle konstnären Alexander Klingspor att synas på paviljongens väggar.

"Stureplans hetaste reklamyta" – The Pavilion – har varit nedsläckt sedan i september då Trafikkontoret beslutat att kuben är trafikfarlig. Nu har man anpassat ytan efter stadens ramverk för det offentliga rummet – och avslutat samarbetet med Visual Art.


Dagens Media har tidigare rapporterat om turerna kring The Pavilion – den digitala kub som är placerad i korsningen Birger Jarlsgatan och Kungsgatan på Stureplan i Stockholm.

I maj förra året lanserades The Pavilion av utomhusbolaget Visual Art som " Stureplans hetaste reklamyta". Men i september förra året anmäldes kuben av Trafikkontoret som trafikfarlig och har sedan dess varit nedsläck och igenbommad.

Entreprenörsbröderna Mali och Ihab Isthewi som är grundare av The Pavilion valde strax därefter att ta strid mot Stockholms stads beslut att kuben är trafikfarlig.

Medan Trafikkontoret ansåg att The Pavilion skulle betraktas som en "digital reklamvitrin" menade grundarna att paviljongen är en popup-butik, konsthall och reklamyta i ett.

Ola Eriksson, presstalesperson på Trafikkontoret i Stockholm, sade till Dagens Media vid tillfället att när grundarna sökte polistillsånd för The Pavilion, angav man i ansökan att det handlade om en "kiosk med försäljning av produkter och varor".

– Men vi bedömde att The Pavilion bör betraktas som en reklamvitrin, och det finns speciella regler kring hur sådana får utformas. The Pavilion lever inte upp till de reglerna.

Sedan i december har dock The Pavilion haft rätt tillstånd på plats och anpassat ytan efter stadens ramverk för det offentliga rummet. Därför slår kuben nu upp dörrarna igen, den här gången utan något samarbete med Visual Art. Planen är istället att bedriva reklamytorna i eget regi.

I ett pressmeddelande beskrivs hur The Pavilion är "en unik mötesplats, konstnärsinkubator och reklamyta. Paviljongen är en träffpunkt där entreprenörer och konstnärer får möjlighet att synas på en av stadens mest exklusiva adresser".

– Vi har arbetat hårt och länge med att ta fram en ny sorts visuell skapelse för Stockholmarna. Det känns skönt att kunna nyinviga vår idé i samförstånd med Stockholms stad och Trafikkontoret, säger Mali Ishtewi, entreprenör och medgrundare till The Pavilion, i pressmeddelandet.

I The Pavilions första kampanj kommer den Stockholmsaktuelle konstnären Alexander Klingspor att synas på paviljongens väggar. Under maj månads sista veckor tar den internationella lyxrestaurangkedjan Cipriani byggnaden i besittning. 

– The Pavilion kommer att bli ett tillskott för stadens förbipasserande, en intellektuell målgrupp som tilltalas av kreativitet, konst och premium brands. Paviljongen ska vara en levande mötesplats mitt i staden där förbipasserande människor, entreprenörer och kreatörer får möjlighet att träffas, fortsätter Mali Ishtewi .

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.