Efter Lidl – här är Caroline Forsshélls nya uppdrag

2017-10-11 10:15  
"De fyra senaste åren hos Lidl ser jag tillbaka på med en härlig känsla i magen", säger Caroline Forsshéll. Foto: Janne Naess

Caroline Forsshéll slutar som marknadschef hos Lidl för att istället bli vd för Happy Homes. "Jag tar med mig modet att våga göra någonting annorlunda", säger hon.

Som marknadschef hos Lidl har Caroline Forsshéll tagit fram succékoncept som "Dill" och "Le Bon". Under våren blev hon headhuntad till rollen som vd hos Happy Homes, och lämnade därmed matvarukedjan, efter sju år.

– Jag har inte jobbat operativt på Lidl på cirka ett och ett halvt år nu, eftersom att jag även var mammaledig innan jag gick till Happy Homes. Jag kände att jag ville göra något nytt, och att jag var lite klar med mitt uppdrag på Lidl, säger hon till Dagens Media.

Caroline Forsshéll har varit på Lidl i två omgångar, först som reklamchef då hon lanserade ett treårs-koncept med syfte att förklara hur Lidl kan ha så låga priser. Efter en sejour som nordisk varumärkeschef hos Apollo, kom hon tillbaka till Lidl, då i rollen som marknads- och kommunikationschef.

– Den andra gången fick jag ett tydligt uppdrag från vd:n: Jag skulle skapa en big bang. Det handlade om att kommunicera vilka vi var och ruska om kundens medvetande. Tillslut kände jag att jag faktiskt hade lyckats leverera det jag lovade, och att jag var redo att sluta. Le Bon var det sista jag gjorde och ganska lägligt blev jag gravid i anslutning till det.

Vad lockade med Happy Homes?

– Jag tänkte att antingen gör jag samma resa som hos Lidl någon annanstans, eller så vill jag ha en vd-tjänst. Det var min målbild för min karriär. När den här rollen dök upp kändes det jättespännande, och jag hoppade på direkt. Jag har alltid bytt bransch varje gång jag har bytt jobb och varit inom både telekom, mode och livsmedel, så nu kändes det naturligt att byta igen. Uppdraget för Happy Homes handlar om att ta företaget till nästa nivå. Både när det gäller kommunikationen, men även att ta nästa steg som kedja rent generellt. Men jag tycker att det är väldigt kul med livsmedel, så jag kan inte säga att jag aldrig kommer att återvända dit.

Hur ser du tillbaka på din tid hos Lidl?

– De fyra senaste åren hos Lidl ser jag tillbaka på med en härlig känsla i magen. Vi gjorde någonting banbrytande och jättespännande. Det jag tar med mig tror jag är modet att våga göra någonting annorlunda. Det var väldigt läskigt periodvis för att det vi skapade hos Lidl var så annorlunda. Men man vinner verkligen på att våga lite mer. Jag tror att det kommer vara svårt för mig att gå tillbaka till att jobba med ett vanligt köpt kommunikationskoncept. Det är mycket roligare att jobba med verkligheten.

Fredrik Marmbrandt har nu tagit över rollen som marknadschef på Lidl, medan Bella Goldman har klivit in på den nyskapade rollen som strategi- och kommunikationschef.

Idag berättar Dagens Media att Lidl valt att bryta med Ingo, som varit bolagets reklambyrå under sju års tid. Uppdraget går istället till Volt.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt