Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Marknadsföring

Efter kritiken – Splay inför ”annonsmärkt-garanti”

Publicerad: 22 Januari 2016, 13:25
Uppdaterad: 22 Januari 2016, 13:36

Splay tar ansvar för att deras "influencers" följer marknadsföringslagen.


Ämnen i artikeln:

Splay

SVT Nyheter har i veckan granskat smygreklamen i sociala medier, bland annat genom att utge sig för att vara annonsör och beställa en kampanj via verktyget Gosnap, som MTG-ägda Youtube-nätverket Splay står bakom. Enligt g ranskningen var flera kampanjer utan tydlig annonsmärkning.

Nu lanserar Splay en ”annonsmärkt-garanti”.

– Vad vi märkt är att det finns en osäkerhet hos annonsörer och influencers kring hur man ska annonsmärka varumärkessamarbeten i sociala medier. De vill göra rätt, men det kan vara väldigt svårt att veta vad som gäller, säger Splays vd och grundare Vigor Sörman, i ett pressmeddelande.

Enligt honom är garantin inte en direkt reaktion på SVT:s granskning och han menar att SVT felaktigt har hängt ut ett stort antal Youtube-profiler för att göra smygreklam.

– Som bevis på detta har man visat klipp från deras YouTube-kanaler där de syns tillsammans med olika varumärken, t.ex. en logga på en t-shirt eller en kaffe från Starbucks. Vad SVT missat är att nästan inga av dessa klipp är reklam. Det handlar om personer som har på sig kläder de gillar, befinner sig på en offentlig plats där det finns företagsloggor, eller uttrycker en personlig, fri åsikt kring en produkt de gillar – helt utan inblandning eller påtryckning från företagen.

Rent konkret inebär ”annonsmärkt-garantin” att Splay ansvarar för att alla kampanjer som går genom nätverket och där Splay är med och tar fram konceptet följer marknadsföringslagen och Konsumentverkets nya riktlinjer för annonsmärkning i sociala medier.

Om en kampanj skulle bli fälld för brott mot marknadsföringslagen står Splay för eventuella viten och skadestånd.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Splay

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev