Efter bojkotterna – Ivanka Trump lägger ner sitt varumärke

2018-07-25 12:03  
Ivanka Trump. Bild: Wikimedia commons

President Donald Trumps dotter Ivanka Trump lägger ner sitt modevarumärke. Anledningen är dålig försäljning och bojkott från återförsäljare – bland annat på grund av Trump-administrationens migrationspolitik.

Presidentdottern Ivanka Trumps modevarumärke med samma namn lanserades i sin nuvarande form 2014 och riktade sig till unga, professionella kvinnor.

Nu läggs varumärket ner, enligt Ivanka Trump själv för att hon fullt ut ska kunna fokusera på sitt jobb som senior rådgivare inom Trump-administrationen. Det skriver bland annat The Washington Post.

Varumärket har dock tagit skada av den stora polarisering som skapades under valkampanjen inför det amerikanska presidentvalet 2016, vilket resulterade i både bojkott av stora återförsäljare såsom Nordstrom och minskad försäljning.

Mycket av kritiken som riktats mot Ivanka Trumps modevarumärke har handlat om hur illa det rimmar med Trump-administrationens politik.

Medan Donald Trump går ut hårt för att få fler produkter att produceras inom USA:s gränser, har Ivanka Trumps modevarumärke varit beroende av utländsk tillverkning. Enligt The Washington Post tillverkas alla av varumärkets klänningar, skor och väskor i länder såsom Kina och Indonesien.

Dessutom har varumärket tagit skada av Trumps hårda migrationspolitik, som bland annat gett upphov till bojkottkampanjen #Grabyourwallet.

Enligt data från Rakuten Intelligence som The Washington Post tagit del av har onlineförsäljningen av Ivanka Trumps produkter det gångna året minskat med över 55 procent hos Amazon, Bloomingdale´s, Macy´s och Zappos.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt