Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Efter bojkotterna – Ivanka Trump lägger ner sitt varumärke

Publicerad: 25 Juli 2018, 10:03
Uppdaterad: 26 Juli 2018, 11:54

Ivanka Trump. Bild: Wikimedia commons

President Donald Trumps dotter Ivanka Trump lägger ner sitt modevarumärke. Anledningen är dålig försäljning och bojkott från återförsäljare – bland annat på grund av Trump-administrationens migrationspolitik.


Ämnen i artikeln:

Donald Trump

Presidentdottern Ivanka Trumps modevarumärke med samma namn lanserades i sin nuvarande form 2014 och riktade sig till unga, professionella kvinnor.

Nu läggs varumärket ner, enligt Ivanka Trump själv för att hon fullt ut ska kunna fokusera på sitt jobb som senior rådgivare inom Trump-administrationen. Det skriver bland annat The Washington Post.

Varumärket har dock tagit skada av den stora polarisering som skapades under valkampanjen inför det amerikanska presidentvalet 2016, vilket resulterade i både bojkott av stora återförsäljare såsom Nordstrom och minskad försäljning.

Mycket av kritiken som riktats mot Ivanka Trumps modevarumärke har handlat om hur illa det rimmar med Trump-administrationens politik.

Medan Donald Trump går ut hårt för att få fler produkter att produceras inom USA:s gränser, har Ivanka Trumps modevarumärke varit beroende av utländsk tillverkning. Enligt The Washington Post tillverkas alla av varumärkets klänningar, skor och väskor i länder såsom Kina och Indonesien.

Dessutom har varumärket tagit skada av Trumps hårda migrationspolitik, som bland annat gett upphov till bojkottkampanjen #Grabyourwallet.

Enligt data från Rakuten Intelligence som The Washington Post tagit del av har onlineförsäljningen av Ivanka Trumps produkter det gångna året minskat med över 55 procent hos Amazon, Bloomingdale´s, Macy´s och Zappos.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Donald Trump

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.