Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

"Dunderhonung" skapar konflikt

Flera aktörer vill använda sig av varumärket "Dunderhonung" – något som inte gillas av Bamseförlaget. "Vi har tagit hjälp av en varumärkesjurist för att gå vidare med det här, säger Ola Andréasson, vd för Bamseförlaget och son till Bamses grundare.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Mars 2017, 11:15
Uppdaterad: 13 September 2018, 09:51

Ämnen i artikeln:

BamseförlagetPatent- och registreringsverket

Dunderhoung väcker konflikt. Bild: Wikimedia commons

Dunderhonung är något som de flesta förknippar med seriefiguren Bamse.

Men faktum är att namnet används av andra än Bamseförlaget. Bland dessa finns en biodlare i Halmstad som har Dunderhonung som varumärke för sin honung.

Nu har även en Stockholmsbaserad gymgrossist registrerat Dunderhonung som namn för kosttillskott för atleter – vilket fått biodlaren att ilskna till.

Enligt Patent- och registreringsverket (PRV) är det däremot inga problem, de anser nämligen att det inte handlar om konkurrerande varor.

Hos Bamseförlaget ser man dock användandet av Dunderhonung som ett påhopp.

– Det var väldigt länge sedan som biodlaren började använda sig av Dunderhonung. Han kom till oss för att diskutera ett licensavtal så att han kunde sälja sin honung under namnet, men vi var inte intresserade, säger Ola Andréasson, vd för Bamseförlaget och son till Bamses grundare, till Dagens Media.

– Vi har fått förfrågningar från biodlare över hela landet om att samarbeta kring Dunderhoung. Men Bamses Dunderhonung är ingen biprodukt – det är honung som mormor kokar på spisen. Men det var någon som hade varumärkesskyddat Dunderhonung sedan länge, därför kunde biodlaren köpa namnet i alla fall. Vi försökte föra samtal kring det och gör det fortfarande, fortsätter han.

Att en gymgrossist nu vill sälja kosttillskott under Dunderhonung reagerar Ola Andréasson ännu starkare på.

– Det här ser jag som ett ännu större påhopp, speciellt när man vill sälja kosttillskottet i en förpackning som påminner som Bamses Dunderhonungsburk. Här har vi redan reagerat och tagit hjälp av en varumärkesjurist som har kontaktat gymgrossisten. Vi kommer att gå vidare med det här.

Vad ska ni göra för att förhindra att Dunderhonung används av andra aktörer framåt?

– Det man kan göra är att varumärkesskydda alla namn och alla bilder i alla klasser. Men det kostar alldeles för stora belopp och vi har därför inte möjlighet till det. Vi har redan skyddat alla figurer som är med i Bamse, men inte alla ord. Men vi börjar varumärkesskydda mer och mer.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.