DR och utomhus – vinnare om lokalpressen slaktas

Carats printchef Caroline Häggblad förvånas av Mittmedias sparplaner.

Mediebranschen har under dagen skakats av nyheten om det enorma sparpaket som kan komma att drabba Mittmedia: Förutom att lägga ned flera av koncernens tidningar eller slå ihop dessa med huvudtidningen på orten, skulle även  75 procent av koncernens journalister sparkas – hela 422 personer. Totalt handlar det om runt 1 500 tjänster som kan komma att försvinna.

Om förslaget skulle bli verklighet skulle det slå hårt mot landets lokaljournalistik – något som inte minst Journalistförbundets ordföranden Jonas Nordling är hårt kritisk till:

– Det är klart att ett sådant här förslag skulle vara förödande för lokaljournalistiken och för hela Sverige. Jag tror inte någon skulle motsätta sig den analysen, inte Mittmedias styrelse heller. Om du gör dig av med tre fjärdedelar av journalisterna på tidningarna som täcker stora delar av mellansverige och norr får det en avgörande betydelse för bevakningen. Inte ens public service kan täcka upp för det, sade han till Dagens Media tidigare idag.

Även den lokala annonsmarknaden skulle oundvikligen drabbas om sparplanen genomförs.

– Det är synd att man vill dra ner på det lokala, från vår sida är lokaltidningarna en kanal där vi ser att man har fått ett ökande läsarantal, säger Caroline Häggblad, printchef på mediebyrån Carat till Dagens Media, och fortsätter:

– På de lokala marknaderna förekommer inte samma konkurrens som på de större. Det är någonting vi pratar en hel del med våra kunder om.

Hon menar att kvalitén på produkterna kommer att minska om man väljer att dra ned på journalisttjänsterna i så stor utsträckning som förslaget säger.

– Sämre kvalité kommer leda till en minskande publik, och då blir det inte möjligt att som annonsör ha samma lokala närvaro längre – vilket är det som lokala annonsörer alltid letar efter. Då kommer man antagligen att börja leta efter alternativ till den lokala tidningen.

Vilka alternativ kan det vara?

– Det kan till exempel bli så att direktreklam och lokala utomhusmedier tar över marknaden istället. Ett alternativ skulle också kunna vara att man väljer att satsa mer digitalt, där det är möjligt att styra lokalt.  

Även Stampen-koncernen står sannolikt inför drastiska förändringar. Koncernen, som ger ut ett stort antal lokaltidningar i Västsverige, befinner sig just nu i en företagsrekonstruktion.

Caroline Häggblad menar att hon är förvånad över att det är just de lokala marknaderna som befinner sig i kris.  

– Jag har alltid tänkt att det är de lokala marknaderna som är vinnarna, och är förvånad över att man väljer dessa typer av omorganisationer som innebär att man skär ned på det lokala.  

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-08-18 13.41Uppdaterad 2016-08-18 14.23

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: