Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Dominos storsatsar i Sverige

Publicerad: 19 Januari 2018, 11:40
Uppdaterad: 19 Januari 2018, 11:54

Foto: Pressbild

Pizzajätten mål är att öppna 100 nya restauranger i Sverige: "Vårt utrymme för kommunikation är stort", säger vd Mats Åstrand.


2017 öppnade Dominos sina första restauranger i Sverige och har sedan starten successivt etablerat sig i landet med allt fler. För närvarande finns det restauranger i Malmö, Lund och Limhamn.

Varför väljer ni att öppna 100 nya restauranger i Sverige?

– Vi har ett väldigt bra koncept och det viktigaste är att vi gör bra pizzor, baserat på råvaror med hög kvalité. Pizzorna har fått väldigt bra respons från kunder, säger Mats Åstrand, vd för Dominos i Sverige, till Dagens Media.

Enligt Mats Åstrand är Dominos utifrån ett internationellt perspektiv ett pizzaleverans-företag. I länder som USA och England beställer de flesta kunder hemkörning via app eller webb och företagets mål är att det inte ska ta mer än 30 minuter från beställning till leverans.

Varför lägger ni så stort fokus på det digitala?

– Huvudanledningen är att det ska vara enklare för gästen. Sen är vår målgrupp ganska ung, där huvudmålgruppen är mellan 18-40 år och de är mer digitala, så det är en naturlig utveckling.

Totalt finns det sex restauranger i Sverige och tanken är att öppna fler i Malmö och Lund, för att sedan etablera sig i Helsingborg och Landskrona.

– Det är vårt mål närmaste halvåret, sen är tanken att gå norröver och öppna restauranger i Halmstad och Göteborg. Målsättningen är att klara av det under 2018. Året därefter vill vi etablera oss i Stockholm.

Hur jobbar ni med er marknadsföring i Sverige?

– Vi jobbar väldigt mycket med att synas på sociala medier, men också i form av sponsring av damlaget i Rosengård. Sen jobbar vi också med traditionell marknadsföring där vi skickar ut menyer och digitala banners i butikerna.

Trots att det är ett utländskt varumärke, ser inte Mats Åstrand att det blir problematiskt i kommunikationen.

– Vårt utrymme för kommunikation är stort. Vi är ett entreprenörsdrivet företag som ger länderna stort utrymme att agera utifrån vad som funkar i landet, avslutar han.

När beräknar ni vara klara med etableringen av alla 100 restauranger?

– Det vet jag inte exakt, men tanken är att det ska ske under en fem till åtta-års period.

Ni kommer behöva anställa en hel del?

– Varje restaurang anställs mellan 15 och 20 medarbetare, så rekryteringen för oss kommer att vara superviktig.

Hur har det gått för etableringen av Dominos i Sverige?

– Jag började som vd för några veckor sedan, men när jag tittar på etableringarna i Malmö och Lund ser jag att det har gått väldigt bra. Vi har hittat bra lägen och bra personal. Det gäller att hitta rätt medarbetare och det är något vi kommer lägga stora resurser på.

Under 2018 och 2019 är planen att ha restauranger som är egenägda, för att sedan drivas genom både egenägande och franchisetagare.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.