Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

"Det krävs att de svenska storbolagen höjer ambitionsnivån"

Publicerad: 22 Maj 2017, 05:30
Uppdaterad: 22 Maj 2017, 06:22

Fredrik Lind på Boston consulting group.

Förändringstakten hos dagens bolag är alldeles för långsam när det kommer till att ta tillvara på möjligheterna med digital marknadsföring. "Kraven på ny organisation och nya arbetssätt är det svåraste att möta", säger Fredrik Lind, ansvarig för telekom, media och tech i Norden hos Boston consulting group.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Många företag är väldigt långt ifrån att kunna omfamna den digitala förändring som nu sker. Det framkommer i rapporten "The Digital Marketing Revolution Has Only Just Begun" som Boston consulting group släppte i dagarna tillsammans med Facebook.

Rapporten sätter även ljus på vad företagen behöver adressera för att dra nytta av utvecklingen inom digital och datadriven marknadsföring.

Fredrik Lind är ansvarig för telekom, media och tech i Norden hos Boston consulting group, och har lång erfararenhet av rådgivning inom marknadsföring både lokalt och globalt. Han menar att möjligheterna den digitala utvecklingen erbjuder inom marknadsföring och försäljning är enorma, och samtidigt helt annorlunda från de som fanns för bara tre-fyra år sedan.

– Men förändringstakten hos dagens bolag är generellt alldeles för långsam. Jag tror att folk inser potentialen som finns i digital marknadsföring, men inte helt och hållet vad som krävs för att ställa om och bli framgångsrika, säger Fredrik Lind till Dagens Media.

Som konsumenter har vi blivit bortskämda idag med alla de möjligheter som plattformar som Facebook och Snapchat erbjuder, vilket lett till att kraven på hur digitala interaktioner ska fungera har höjts.

– En annan utmaning den digitala marknadsföringen erbjuder är hur man skapar kundresor från marknadsförings- och försäljningsperspektiv. Kundresan går ju genom hela bolaget idag, från att skapa awarness till att det kommenteras på bolagets Facebook-sida. Därför är det inte helt lätt att definiera kundresor idag, fortsätter Fredrik Lind.

Men det absolut svåraste för dagens företag är att anpassa sin organisation för att möta de nya möjligheterna.

– Marknadsavdelningarna ska till exempel klara av att jobba med rika datakällor och ta sig mot att skapa en personlig relation med individer. Idag har vi som konsumenter även en förväntansbild av att bli nådda av mer unika, relevanta budskap, utan att det känns påträngande. Det ska finnas en respekt för integriteten.

"Generellt är de svenska bolagen långsammare"

Just att individanpassa budskap är ett stort fokus idag, säger Fredrik Lind, vilket möjliggörs av den enorma mängd data som finns att tillgå om kunderna, som exempelvis köphistorik. Det kan i sin tur kombineras med extern data, såsom tid på dygnet eller väderlek.

– Vi har exempelvis jobbat länge med Starbucks i USA. När kunderna använder och beställer via deras app, vet Starbucks vart du är och när du förväntas komma fram till butiken, och kan anpassa erbjudanden utefter det. De har även byggt upp ett antal självlärande algoritmer, som lär sig vilka behov du har som kund. Så beroende av om du är en superlojal kund som använder appen hela tiden eller om du använder den lite mer sporadisk, kan Starbucks skjuta lite mer aktiva, hårda budskap, eller lite försiktigare. Det skapar en helt annorlunda kundupplevelse, och försäljningssiffrorna rullar på.

Hur ligger de svenska bolagen till i internationell konkurrens när det kommer till digital marknadsföring?

– Generellt är de svenska storbolagen långsammare än de globala på att anamma utvecklingen, tyvärr. Jag tror att det krävs en ökad förståelse för vad de internationella bolagen som ligger i framkant faktiskt gör, som exempelvis Starbucks, och utefter det höja ambitionsnivån.  

Vart snavar företag oftast idag?

– Jag tror att det är kraven på ny organisation och nya arbetssätt som är det svåraste att möta. Om ett bolag exempelvis är van vid att köa traditionell tv-reklam och jobba i de cyklerna med en mediebyrå, handlar det nu om att ställa om och lära sig att jobba tillsammans med försäljningsavdelningarna, få till ett bra samarbete med it-avdelningen, som i sin tur dessutom måste bygga upp en teknisk kompetens och lära sig att köpa automatiserade annonser av Google och Facebook. Det gäller att bryta silos och hitta ett snabbt agilt arbetssätt. Många svenska företag jobbar fortfarande idag i en organisationsstruktur som inte är anpassad för att ta till vara de möjligheter som den digitala utvecklingen för med sig.

Vad är risken om de svenska bolagen halkar efter?

– Risken blir att våra svenska storbolag tappar i konkurrenskraft och att vi som nation tappar i attraktionskraft och inte längre kan vara ett ledande exempel som industri- och företagsnation.

Fredrik Lind menar samtidigt att potentialen hos de svenska bolagen är hög.

– Vi har en digital tradition och kompetensnivå i Sverige som är fantastiskt hög, så möjlgheterna för bolagen att bli världsledande är stor. Det gäller bara att våga satsa fullt ut, och investera för att driva på den digitala försäljning- och marketingagendan. Det finns definitivt en stor förbättringspotential.

Har du något nordisk exempel på ett företag som lyckats hitta smarta sätt att utnyttja digital marknadsföring?

– Jag tycker att hela Legos omställning försäljningsmässigt och digitalt är spännande och ett gott exempel som ger mycket inspiration. De har verkligen lyckas flytta fantastiska legobutiker konceptuellt in i en mobilupplevelse som gör att man känner igen sig som kund. De har dessutom byggt hela mobilupplevelsen utifrån ett kundbehov, oavsett om man är en pappa som ska handla till sitt barn eller en legonörd som vill bli inspirerad till att köpa just en viss modell.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.