Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

"Det är bilbranschens Netflix"

Publicerad: 12 Maj 2017, 00:19
Uppdaterad: 12 Maj 2017, 00:33

Bild 1/3  Melody Lee. Foto: Janne Næss

THE ONE SHOW, NEW YORK. Hennes uppdrag är att blåsa nytt i liv i ett av USA:s mest klassiska bilvarumärken – Cadillac, med en historia på 115 år.


Ämnen i artikeln:

The One Show

Melody Lee, varumärkeschef på Cadillac, rekryterades från Hill+Knowlton för att rusta upp varumärket.

När hon inledde arbetet med att mejsla fram en varumärkesidentitet 2015 sneglade hon mycket på sina tyska konkurrenter, som BMW och Mercedes. 

– Om tyskarna är trygga måste vi bli modiga, om de är perfekta ska vi vara passionerade, och så vidare, säger hon. 

– Kärnan i vårt varumärke ska vara passion, runt det skapar vi värden som mod, optimism, sofistikation… 

Cadillac har inlett en rad samarbeten med olika lyxvarumärken efter sin relansering 2015. 

En serie reklamfilmer signerade Publicis, med payoffen ”Only those who dare drive the world forward”, lanserades.

– Vi har konsekvent försökt undvika klichéer som är vanliga i bilreklam, vi hade till exempel bilen i bild sex sekunder i vår första film, säger Melody Lee, och fortsätter: 

– På samma sätt aktar vi oss för lyxklichéer. För första gången har vi nu en samordnad global kommunikation, som även avspeglas i återförsäljarledet 

För att tydliggöra nystarten för varumärket, och att man vill attrahera en yngre målgrupp, har huvudkontoret flyttats från Detroit till New York. 

– Här har vi öppnat Cadillac house, som är ett centrum för konst, mode, design. Det är ett koncept som vi nu ska ta ut globalt under 2017. 

Cadillac house i New York har till exempel stått värd för ett samarbete där hittills okända brev till Andy Warhol visats upp. 

– En av våra utmaningar har varit att bejaka och fira vårt arv utan att fastna i det förflutna, att samtidigt lyckas blicka framåt. 

Bolaget rapporterar att de sålt 308 692 bilar globalt under 2016, den högsta siffran sedan 1986, och en ökningen med 11 procent jämfört med året innan. 

– Ännu mer glädjande är att vi också föryngrat våra köpare, det är också mer inflytelserika. 

I början av året lanserade Cadillac en ny form tjänst som alternativ till att äga en egen bil – ”Book by Cadillac”. 

– Det är bilbranschens Netflix, säger Melody Lee.

Kostnaden är 1500 dollar i månaden, utan bindningstid. Löftet är att ditt val av Cadillac levereras och plockas upp som du önskar. 

– Vi har inte köpt media för en enda dime vid lanseringen. 

Efter fyra månader konstaterar hon att 95 procent av kunderna inte tidigare har ägt en Cadillac, genomsnittsåldern är 34 år. 

– Vi ser också att det finns de som lämnar programmet och faktiskt går och köper en Cadillac. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

The One Show

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev