Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Den ikoniska Ikeakassen görs om

Publicerad: 29 mars 2017, 09:37
Uppdaterad: 29 mars 2017, 10:22

Bild 1/2  Franska Colette gör om Ikeapåsen.

Ikeas klassiska blå bärkasse – som sett likadan ut i över 30 år – får en fransk makeover.


Ämnen i artikeln:

Ikea

Ikeas ikoniska blå kasse "Frakta" får ny fransk kostym. Den redesignade påsen, vars vita fond pryds av stora Ikea-blå prickar, har kommit till genom ett samarbete med den franska detaljhandelskedjan Colette, skriver det amerikanska livsstilsmagasinet People.

Påsarna kommer till den svenska marknaden under 2018, bekräftar Tina Björeman som är pressansvarig för heminredning på Ikea – för Dagens Media.

–Vi kommer aldrig, aldrig att ta bort den blå kassen. Men det lanseras två nya kollektioner, som kommer att vara ett komplement under en begränsad tid. I oktober 2017 kommer kollektionen "Ypperlig" som har en variant av bärpåsen.

Ypperlig-kassen som kommer i höst är signerad av designern Mette Hay. Hon är den första någonsin som får göra om den klassiska kassen, som sett likadan ut i över 30 års tid. Mette Hays designkasse kommer att finnas i butik i ett år.

Den som redan nu är sugen på att skaffa hem en prickig Colette-kasse att bära sin tvätt i, kan åka till Ikea i Paris, där den smyglanseras fram till i maj. 

Ikeavaruhus världen över säljer 65 miljoner ”Frakta” årligen. Den har funnits sedan mitten av 80-talet och var Ingvar Kamprads egen idé, skriver Leva&Bo.

Mette Hays Ikeakasse:

Mette Hays ikeapåse.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Ikea

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News