Marknadsföring
Demidekk driver med sig själva
Publicerad: 12 april 2017, 05:00
Uppdaterad: 12 april 2017, 06:03
Färgtilverkaren Demidekk driver med sig själva i nya kampanjen.
I nya kampanjen skämtar målarfärgen Demidekk om sin egen slogan: "Demidekks tagline är så känd att vi tyckte att vi kunde börja leka med den."
Ämnen i artikeln:
Dear FriendsDu missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
När den norska färgjätten Jotun lanserar ny kampanj för målarfärgen Demidekk, passar företaget på att driva med sin egen slogan. Bakom filmerna – som kommer att gå på tv och som går online sedan den 10 april, står reklambyrån Dear Friends, där Calle Österberg är cd:
– Undersökningar i målgruppen visar att Demidekks tagline "Demidekkare målar gärna men inte så ofta" är väldigt välkänd – så vi kände att vi kunde börja leka med den. Demidekk har jobbat med sin slogan länge, och använt humor i sin kommunikation. Vårt uppdrag var att de nya filmerna skulle gå i linje med deras tonalitet, berättar Calle Österberg.
I filmen försöker villaägare komma på vad det är man brukar säga om "demidekkare" nu igen. Eftersom de målar så sällan, så har de svårt att minnas – och de kommer de i samtal om vad det egentligen är det står på burken.
– Demidekk har en väldigt åtråvärd position på marknaden och vårt updrag var att förstärka den, säger Calle Österberg.
Den göteborgbaserade reklambyrån Dear Friends har haft färgtillverkaren Jotun som kund i under ett år och Demidekk-kampanjen är det första större uppdraget. Förutom TV och online innefattar kampanjen en radio och online-tävling. Filmerna är skapade av Dear Friends och producerade av Hobbyfilm.
Den andra och tredje filmen kan du se här: