Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Demidekk driver med sig själva

Publicerad: 12 april 2017, 05:00
Uppdaterad: 12 april 2017, 06:03

Färgtilverkaren Demidekk driver med sig själva i nya kampanjen.

I nya kampanjen skämtar målarfärgen Demidekk om sin egen slogan: "Demidekks tagline är så känd att vi tyckte att vi kunde börja leka med den."


Ämnen i artikeln:

Dear Friends

När den norska färgjätten Jotun lanserar ny kampanj för målarfärgen Demidekk, passar företaget på att driva med sin egen slogan. Bakom filmerna – som kommer att gå på tv och som går online sedan den 10 april, står reklambyrån Dear Friends, där Calle Österberg är cd:

– Undersökningar i målgruppen visar att Demidekks tagline "Demidekkare målar gärna men inte så ofta" är väldigt välkänd – så vi kände att vi kunde börja leka med den. Demidekk har jobbat med sin slogan länge, och använt humor i sin kommunikation. Vårt uppdrag var att de nya filmerna skulle gå i linje med deras tonalitet, berättar Calle Österberg.

I filmen försöker villaägare komma på vad det är man brukar säga om "demidekkare" nu igen. Eftersom de målar så sällan, så har de svårt att minnas – och de kommer de i samtal om vad det egentligen är det står på burken.

– Demidekk har en väldigt åtråvärd position på marknaden och vårt updrag var att förstärka den, säger Calle Österberg.

Den göteborgbaserade reklambyrån Dear Friends har haft färgtillverkaren Jotun som kund i under ett år och Demidekk-kampanjen är det första större uppdraget.  Förutom TV och online innefattar kampanjen en radio och online-tävling. Filmerna är skapade av Dear Friends och producerade av Hobbyfilm.

Den andra och tredje filmen kan du se här:

 

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dear Friends

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.