Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

De vinner i Cannes – om reklamarna får välja

Publicerad: 17 Juni 2018, 06:00
Uppdaterad: 21 Augusti 2018, 13:50

Bild 1/2  Tides "It's a Tide AD", Lacostes "Save Our Species" och Apples "Welcome Home".

CANNES LIONS 2018. Svenska kreatörer delar med sig av sina spaningar inför Cannes Lions, siar om Sveriges vinstchanser och gissar på vilka kampanjer som tar hem storslam.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2018IngoAbby priest

Imorgon måndag 18 juni drar det som brukar kallas VM i reklam – Cannes Lions – igång i Cannes på Franska Rivieran.

Under veckan presenteras vinnare i hela 26 kategorier och redan nu vet vi att Sverige har vinstchans i kategorin Innovation. Det är Abby Priest som är nominerade för den redan prisade kampanjen "The original brushes of Edvard Munch" för Adobe.

Dagens Medias reportrar Amanda Törner och Hanna Frick kommer vara på plats i Cannes under veckan – håll koll på sajten för att hålla dig uppdaterad med vad som händer!

Här nedan kommer några svenska kreatörer med sina spaningar inför veckan.

 

"Hoppas Apple kommer vinna stort"

Josefine Richards. Foto: Janne Naess

Josefine Richards, creative director på Ingo

Vilka kampanjer tror du kommer bli prisade i Cannes i år – och vilka hoppas du på?

– Internationellt tror och hoppas jag att Apple kommer att vinna stort i år, mest med ”Welcome home by Spike Jonze”. Såklart får den hård konkurrens av ”Every ad is a Tide ad”. Sen hoppas vi såklart alltid mest på våra svenska bidrag.

Vad tror du om Sveriges vinstchanser i år?

– Sverige har ju inte någon självklar megahit i år men vi kan hoppas på många bäckar små, till exempel kissannonsen för Ikea, Edvard Munch-penslarna för Adobe, Volvo Moments och vår egen ”First-come-first-serve-app” för Folkoperan.

Vilka svenska kampanjer som prisats tidigare år är mest minnesvärda?

– "Epic Split" och "Swedish Number".

Varför bör man åka till Cannes Lions?

– Cannes Lions är spännande av många anledningar. Inte bara för att få inspireras av de bästa och mest effektiva jobben utan också för att det ofta är där och då viktiga frågor väcks och debatteras, som scam och greenwashing eller vikten av mångfald.

Vilka lärdomar har du tagit med dig från tidigare år?

– Att vår bransch är i ständig förändring och att varje års vinnare är en spegling av vår samtid, både i vad vi avskyr och vad vi längtar efter. Och att man ska dricka mycket vatten innan Camp Davids fest.

 

"Jag tror Åkestam Holst kommer bjuda på några segerdrinkar"

abbypriest-anderasmorne.jpg  

Andreas Morne, grundare och vd av Abby Priest

Vilka kampanjer tror du kommer bli prisade i Cannes i år och varför – och vilka hoppas du på?

– Tror att Tide "It's a Tide AD", av Saatchi & Saatchi, New York vinner något guldskimrande pris eller två. Det är rätt skönt att 2018 se hederlig klassisk reklam. I en ett traditionellt format och en lika traditionell placering. Old School på ett skönt sätt. Lacoste med "Save Our Species" av BETC Paris, där de ersatte krokodilen med utrotningshotade djur är brilliant i sin enkelhet. Den förtjänar helt klart Grand Prix. För egen del hoppas jag vi får anledning att dra på smilbanden och dricka rosa bubblor efter att ha vunnit något för "The Original Brushes of Edvard Munch” för Adobe.

Vad tror du om Sveriges vinstchanser i år?

– Det blir nog några glada reklamare från Sverige i Cannes även i år. Jag tror att Åkestam & Holst kommer bjuda på några segerdrinkar. Bland annat efter att ha hämtat priser för "Ikea Pee Ad" och "Safety Code" för Audi.

Vilka svenska kampanjer som prisats tidigare år är mest minnesvärda anser du?

– Det är ju omöjligt att inte säga ”The Epic Split”. Tror inte jag behöver nämna vem det är gjord för eller av vilken byrå. Sopade ju helt rent det magiska året.

Vad brukar vara det bästa med Cannes lions enligt dig? Varför bör man åka dit?

– För vissa är det bästa att sitta i festivalpalatset och insupa kunskap. För andra insups andra saker. Själv älskar jag blekrosa rosé. 

Vilka lärdomar har du tagit med dig från tidigare år?

– Att ta med dubbla rör Resorb. Ett är alldeles för lite.

Vilket är ditt bästa Cannes Lions-minne?

– Det starkaste är nog när vi bodde i Cannes billigaste hotellrum utan toalett och dusch. Vet inte om det var det bästa dock. Det bästa kommer helt klart bli i år. Som alltid.

 

"Får en brinnande lust att åka hem och skapa storverk"

Karin Frisell är senior creative på Forsman & Bodenfors och sitter dessutom i Cannes Lions-juryn.

Karin Frisell, senior creative på Forsman & Bodenfors och jurymedlem i Direct Lions-kategorin

Vad tror du om Sveriges vinstchanser i år?

– Det finns flera väldigt starka bidrag från svenska byråer, och det är ett par inskick som jag älskar om och håller tummarna för. Det här är ju lite som VM i reklam, och vinst för Sverige känns som vinst för mig, även om det är från en annan byrå.

Vilka svenska kampanjer som prisats tidigare år är mest minnesvärda anser du?

– Jag är partisk här, och säger SK-II Marriage Market. Det var så mäktigt att vi (inte jag, utan arbetsgruppen på F&B) lyckades med storslam för vår första asiatiska kampanj.

Varför bör man åka till Cannes?

– Jag får en sådan brinnande lust att åka hem och skapa storverk efter att ha varit här. En spark i baken, man vill se sina jobb där uppe på scen. Jag får också en stor respekt för hur svårt det är att vinna, nu när jag själv är i juryprocessen. Det är så många parametrar som ska stämma. Innan Cannes tänker jag mest på inspirationen festivalen ska ge, men väl nere inser jag att det är helheten. Det är så storslaget, galet, glassigt, hårt jobb (juryarbetet) och som nån slags blandning av Spring Break och Oscarsgalan för världens reklamare.

Vilket är ditt bästa Cannes Lions-minne?

– När jag tillsammans med John Bergdahl och Lars Jansson vann Young Lions. Vi var nyss utflugna från Berghs och nya på F&B. Att då lyckas vinna något på egen hand var fantastiskt, också med tanke på hur usel man känner sig som liten junior bland alla 12-taggare på jobbet.

Vilka lärdomar har du tagit med dig från tidigare år?

– Gå upp tidigt och var på palatset när det öppnar. Gå inte på Baoli. Försök att hänga med andra än bara de svenska branchkollegorna.

 

"Visar på hur ett gammalt media kan bli banbrytande innovativt"

Johan Pihl, creative director på Great Works och jurymedlem i Innovation-kategorin

Vilka kampanjer tror du kommer bli prisade i Cannes i år och varför – och vilka hoppas du på?

– Just nu är mitt fokus på innovationskategorin som jurymedlem och därför vill jag inte uttala mig om favoriter där, men jag har favoriter i andra kategorier som jag även tror tar hem ett antal guld: Palau Legacy Project "Palau Pledge”, EDEKA "The Most German Supermarket” och Mars NZ - Pedigree "Pedigree SelfieSTIX”. 

Vad tror du om Sveriges vinstchanser?

– Tror starkt på "Ikea Pee Ad" i annonsering. Ett Grand Prix enligt mig då kampanjen visar på hur ett gammalt media kan bli banbrytande innovativt och relevant, samtidigt går dom upp mot KFC “FCK” annons, vilket kan störa en topplacering. Då jag sitter i Innovationskategorin hoppas jag så klart på att de svenska bidragen ska nå hela vägen fram där.

Vilka svenska kampanjer som prisats tidigare år är mest minnesvärda?

– Volontaires Curators of Sweden som vann Grand Prix i Cyber 2012 anser jag var före sin tid och helt banbrytande. Kampanjen visade även tydligt hur en liten svensk byrå med hjälp av innovation kunde gå om gigantiska nätverksbyråer, något som blev en stor inspiration för mig. 

Vad brukar vara det bästa med Cannes lions enligt dig?

– Personligen är jag extremt dålig på att “networka", men det ska tydligen vara bra tillfälle att göra det i Cannes. Om man är seriös går man på alla föreläsningar där alla världens bästa kreatörer delar med sig av deras kunskap och erfarenheter.

Vilka lärdomar har du tagit med dig från tidigare år?

– Oftast är alla idéer som belönas baserade på väl dokumenterad effekt och framgång. En bra aspekt med Cannes är möjligheten att se alla idéer som inte riktigt når ända fram men som ändå blir tydliga i att indikera vart branschen är på väg. För mig handlar det om att titta noga på alla projekt som haltar lite då det är stor chans att ett stort outnyttjat potential döljer sig i där.  Vilket är ditt bästa Cannes Lions-minne?

– När jag och Mathias Wikström sitter och äter middag hemma hos min mamma i Montaroux (40 minuter upp i bergen från Cannes) och får, med 10 långa minuters mellanrum, redan på att vi båda vunnit Grand Prix. Mathias med Åland Index i Cyber kategorin, och jag med The Humanium Metal Initiative i Applied Innovation. Att få dela ens karriärs största framgång med en nära vän som inte bara förstår betydelsen, utan även själv, samtidigt, upplever sin karriärs största framgång, förblir magi.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev