De vill utveckla marknadsavdelningen genom "giggande"

2017-07-13 11:00 Amanda Törner  
Teamet på Gigstr, marknadschef Alexander Åström längst till höger.

HR-techbolaget Gigstr vill bygga nästa generations marknadsavdelning genom att skräddarsy personallösningar on demand. "Arbetsmodellen bidrar till mer motiverade människor och bättre resultat på arbetsplatsen", säger marknadschef Alexander Åström.

HR-techbolaget Gigstr har funnits i sin nuvarande form i snart ett år, och var dessförinnan ett eventbolag. Dagens verksamhet växte fram ur insikten att allt fler studenter och unga yrkesverksamma människor vill testa olika typer av branscher och skräddarsy sin egen arbetsvecka, berättar marknadschef Alexander Åström.

Gigstr fungerar som ett paraply för dessa personer, som bolaget kallar för "giggare", och vill på så vis skapa värde och flexibilitet för företagen som ansluter sig.

Idag har man kunder som Telia, Jägermeister, Kavli, Sodexho och Risenta.

– Vi skapade plattformen utefter den här insikten, som idag är en central del i produkten. Där kan du som giggare enkelt gå in på en användarvänlig app, ansöka om gig och på så vis bygga din egen jobbvecka, säger han till Dagens Media.

Gigstr fungerar dock inte som en marketplace-lösning som matchar ihop privatpersoner med arbetsgivare. Giggarna är inga egenföretagare, utan anställs av Gigstr, genom vilka de är försäkrade, har kollektivavtal och semesterersättning.

– Det ska vara schysst och tryggt att jobba i den nya ekonomin. Produkten som kommer ut är ett on demand-team som kan planeras och skalas efter behov, säger Alexander Åström.

Den senaste tiden har Gigstr märkt ett ökat tryck från marknads - och säljavdelningar.

– Det har att göra med hela kampanjarbetet, som såklart varierar stort över året. Den flexibilitet som marknads- och säljavdelningarna behöver idag är större än den var förut.

Att ha en person på samma plats säsong efter säsong menar Alexander Åström idag riskerar att bli ineffektivt.

– Med oss kan de planera sina personalbehov så det matchar dessa behov. Marknadsavdelningen kan på så vis fokusera på kärnverksamheten, medan vi löser allt det krångliga omkring.

Riskerar det inte att skapa en otrygg anställningsform för arbetstagaren?

– Nej inte alls, tryggheten är a och o. Giggaren är anställd av oss, får schyssta löner och är ordentligt försäkrad. Vi jobbar dessutom hårt med vårt community för att skapa sociala mötesplatser som kan komplettera det traditionella kontorsutbytet. Vi vill gå i bräschen för en gigekonomi där ökad flexibilitet och livskvalitet även innebär trygghet och social tillhörighet.

Hur snabbt växer ni?

– Vi har brutet räkenskapsår, och vår första årsredovisning kommer ganska snart. Vi har expanderat till nya marknader och ökat omsättningen rejält. Idag är vi aktiva i hela Norden och kommer hamna runt 20 miljoner första året.

Vilken är er målsättning?

– Till hösten öppnar vi i London och några fler europeiska städer. I och med vår flexibla lösning så är det lika enkelt för oss att hjälpa företag lokalt som globalt. Vår målsättning är att fylla vårt community med partners och giggare över globen.

Är gig-fenomenet framtiden för marknadsavdelningarna?

– Vi på Gigstr tror väldigt starkt på det här, vi ser ett stort intresse. Arbetsmodellen bidrar till mer motiverade människor och bättre resultat på arbetsplatsen. På marknadsavdelningarna idag strävar man mycket efter att göra fasta kostnader till rörliga och hitta nya kanaler. Gig-metoden möjliggöra detta, säger Alexander Åström och fortsätter:

– Varumärket är företagets viktigaste tillgång och marknadsavdelningen är en av organisationens viktigaste, om inte viktigaste, delar. Vi ser att allt fler bygger inhouse-byråer och arbetar med konceptuella byråer. I den världen passar gig-metoden perfekt. Man kan ta in personal efter behov. Ha säljavdelningar som bara arbetar i de bästa perioderna och få avlastning i stressiga tider. 

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt