Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Marknadsföring

De vann i Planning Awards

Publicerad: 15 Mars 2017, 12:18
Uppdaterad: 15 Mars 2017, 12:27

Bild 1/2  Jason "Timbuktu" Diakité i kampanjfilm för Läkerols "Let's talk".

King tog hem pris i Planning Awards största kategori för Läkerols "Let's talk".


Ämnen i artikeln:

KingLäkerol

I går tisdag 14 mars delades priserna ut till Sveriges skarpaste marknadsföringsstrateger på Planning Awards på Handelshögskolan i Stockholm.

King gick segrande ur Planning Awards största kategori. Det var bidraget "Let's talk" för Läkerol som vann kategorin för bidrag med syftet att förändra eller förstärka en attityd.

Juryns ordförande Annika Rehn Frobell delade sedan ut förstapriser i ytterligare tre kategorier.

I kategori Nisch vann Familjen Pangea för Örebro Universitet, i Opinion vann McCann tillsammans med Utbildningsradion och i Kontext gick förstapriset till Mindshare och Pepsodent.

– Planning Awards belönar det som skapar förutsättningarna för kreativitet och effekt – insiktsarbetet. Det har gjorts tydligt genom den nya kategoriindelningen, som gör att insiktsarbetet bedöms i förhållande till det övergripande syftet med kommunikationen, säger Annika Rehn Frobell, till vardags planning director på MullenLowe Brindfors, i ett pressmeddelande.

Karin Grohman från Penetrace, som är en av tävlingens samarbetspartners, delade ut priset i kategorin Handling. Det gick till Åkestam Holst och Great Works. De bägge Noabyråerna tävlade tillsammans med insiktsarbetet som låg till grund för Ikeatjänsten "Sängguiden".

Ett andrapris delades ut till Åkestam Holst och Ikea i kategorin Attityd. McCann och Utbildningsradion tilldelades även ett andrapris, i kategorin Kontext, och "En skoldag i virtual reality".

Sammanlagt tävlade 55 bidrag i de sju kategorierna.

De fem bidrag som vann första pris:

Kategori Attityd:

Byrå:

King

Uppdragsgivare:

Läkerol / Cloetta

Bidrag:

"Let's talk"

Ansvarat för planningen:

Michaela Wehtje / Victor Söderberg / Per Wilson

 

Kategori Nisch

Byrå:

FamiljenPangea

Uppdragsgivare:

Örebro universitet

Bidrag:

"World's Smartest Dorm Room"

Ansvarat för planningen:

Mats Eriksson / Johan Helander

 

Kategori Opinion

Byrå:

McCann Stockholm

Uppdragsgivare:

Utbildningsradion

Bidrag:

"En skoldag i virtual reality"

Ansvarat för planningen:

Carl-Johan Schultz

 

Kategori Kontext

Byrå:

Mindshare

Uppdragsgivare:

Pepsodent / Unilever

Bidrag:

"Ett leende förändrar allt!"

Ansvarat för planningen:

Damon Razazi / Jenny Vinterqvist

 

Kategori Handling

Byrå:

Åkestam Holst NOA / Great Works NOA

Uppdragsgivare:

Ikea Sweden

Bidrag:

Ikea "Sängguiden"

Ansvarat för planningen:

Anna Lundeborg

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

KingLäkerol

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev