De sponsrar Melodifestivalen 2018

2017-11-13 12:47  

"Mello är en oerhört bra svensk motsvarighet till det vi står för som varumärke", säger Coca-Colas marknadsdirektör.

I februari går starten av 2018 års omgång av "Melodifestivalen" som varje år lockar en miljonpublik.

David Lindgren, som tillsammans med Clara Henry och Hasse Andersson ledde tävlingen förra året, står som ensam programledare i år.

Huvudsponsorerna är välkända varumärken som tidigare sponsrat tävlingen: Coca-Cola, Coop, Elon, Marabou och Toyota.

Ny partner för i år är Onlinepizza som nyligen uppdaterad sin grafiska profil och sajt för att nå ut till en bredare målgrupp, något som Dagens Media tidigare berättat om.

Det är Live Nation som har hand om sponsorskapet för "Melodifestivalen" men de vill inte avslöja hur mycket ett sponsorsavtal är värt.

Vad får man som sponsor?

– Som samarbetspartner till Melodifestivalturnén får man associera sig med varumärket, synas på olika exponeringsytor, använda Melodifestivalens varumärke i samband med marknadsföringskampanjer, butikskampanjer, sociala medier, samt ha möjlighet att göra B2B-aktiviteter under turnén, säger Kim Halling, pressansvarig på Live Nation.

Har det skett några förändringar i sponsorupplägget inför kommande Melodifestivalen?

– Vi tittar kontinuerligt på hur vi kan förbättra vårt erbjudande till våra samarbetspartners. I år lägger vi fokus på att utveckla vår turnéapp – "Melfest Live" och våra sociala kanaler där samarbetspartners kommer att kunna möta våra 130 000 arenabesökare.

Det är andra året i rad som Toyota är sponsor till Melodifestivalen. Exakt hur Toyota kommer dra nytta av att synas i samband med varumärket "Melodifestivalen" är inte helt spikad än men Toyotas informationschef Bengt Dalström säger att tävlingen ger dem många möjligheter till kommunikation.

– Vårt budskap kring Melodifestivalen är fokuserat på att bygga medvetenhet kring våra självladdande elhybrider och deras betydelse för att många bilköpare enkelt ska kunna välja att minska sin miljöpåverkan, säger Bengt Dalström till Dagens Media.

"Ett extremt viktigt event för handeln"

I februari blir det tredje året som Coca-Cola går in som en av huvudsponsorerna till Melodifestivalen. Aleksander Fonn Naess, marknadsdirektör för Coca-Cola European Partners Sverige, ser fram emot en ny ”Mellotid”.

Varför sponsrar ni ”Melodifestivalen”?

– Anledningen är väldigt enkel, som ett globalt varumärke är vi jätteberoende av att knytas ihop med svenska konsumenter och vara lokala och relevanta. Att vara där svenskarna firar, där de är tillsammans, där de känner glädje. Mello är en oerhört bra svensk motsvarighet till det vi står för som varumärke – glädje. Det är en viktig del i vår varumärkesidentitet, säger han och fortsätter:

– Det är en unik möjlighet för oss att kunna kommunicera med konsumenten och prata om hela vår portfölj. Det är också ett extremt viktigt event för handeln. Både dagligvaruhandel, restauranger och kaféer är upptagna av Melodifestivalen, det är ett viktigt konsumenttillfälle för handeln, vi ser att konsumtionen ökar då folk och familjer samlas kring Mello.

Aleksander Fonn Naess säger att sponsorskapet av Melodifestivalen ”tickar i båda boxarna”.

– Det är både ett bra konsumenttillfälle och en bra symbolik för det vi står för.

De sponsrar Melodifestivalen:

Coca-Cola
Coop
Elon
Marabou
Toyota
Bolist
Expressen
Kappahl
OLW
Onlinepizza
Postkodlotteriet
Santa Maria
Silja Line
Synsam

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt