Marknadsföring
De ska ta fram nya influencer-valutan
Publicerad: 13 januari 2017, 14:05
Uppdaterad: 13 januari 2017, 15:11
"Det viktigaste för oss har varit att få med oss representanter från hela branschen, men också att arbetet ska ske ur ett annonsörsperspektiv. Det underlättar för influencer-sidan om annonsörerna är med på båten från första början", säger Lin Eriksson Nordström på Sveriges Annonsörer.
Här är arbetsgruppen som ska ta fram Sveriges Annonsörers valuta för influencer marketing. "Det är verkligen de tyngsta inom branschen", säger Lin Eriksson Nordström, chef för digitala tjänster.
Avsaknaden av en gemensam valuta för influencer marketing-branschen skapar otydlighet för annonsörer som vill ingår influencer-samarbeten.
För att komma tillrätta med problemet ska Sveriges Annonsörer ta fram en gemensam valuta för influencer marketing-branschen som kommer att inkluderas i Kia-index, vilket Dagens Media berättade om i november.
Nu är arbetsgruppen som ska vara med och utveckla valutan tillsatt. Gruppen består av representanter från både annonsörer samt publicister med nätverk och independent-aktörer.
– Det känns fantastiskt att ha gruppen på plats, det är verkligen de tyngsta inom branschen som tackat ja till att vara med och det har skapat en otroligt dynamisk grupp, säger Lin Eriksson Nordström, chef för digitala tjänster på Sveriges Annonsörer och den som leder arbetet med att ta fram valutan, och fortsätter:
– Det viktigaste för oss har varit att få med oss representanter från hela branschen, men också att arbetet ska ske ur ett annonsörsperspektiv. Det underlättar för influencer-sidan om annonsörerna är med på båten från första början.
Hur kommer arbetet att gå till?
– Till att börja med kommer det handla om att sätta agendan för det fortlöpande arbetet. Nu när vi kommer ha de olika sidorna i samma rum, skapar det ett väldigt bra forum för annonsörerna att berätta om vilka utmaningar de ser med influencer-samarbeten, och för influencers att berätta vad de kan leverera. Mitt mål är att ha en kravställning till Kia klar till i juni. Sedan kommer ett tekniskt arbete att följa på det.
Här är arbetsgruppen:
Splay - Vigor Sörman
Modern Women Media - Peter Näsström
Ellos - Louise Jacobson
Tikkurila - Sylvia Martinsson
Folkspel - Annika Tunerbratt
Sveriges Annonsörer - Lin Eriksson Nordström
Sveriges Annonsörer - Ida Tholcke
Aller - Helena Holmström
Cube - Olof Lindblom
United Screens - Nicole Haman
United Influencers - Linda Palmgren
Splay - TBC
Modern Women - TBC
Tailsweep - Öjje Holt
Trendenser.se - Frida Ramstedt