De ska ta fram nya influencer-valutan

"Det viktigaste för oss har varit att få med oss representanter från hela branschen, men också att arbetet ska ske ur ett annonsörsperspektiv. Det underlättar för influencer-sidan om annonsörerna är med på båten från första början", säger Lin Eriksson Nordström på Sveriges Annonsörer.

Här är arbetsgruppen som ska ta fram Sveriges Annonsörers valuta för influencer marketing. "Det är verkligen de tyngsta inom branschen", säger Lin Eriksson Nordström, chef för digitala tjänster.

Avsaknaden av en gemensam valuta för influencer marketing-branschen skapar otydlighet för annonsörer som vill ingår influencer-samarbeten.

För att komma tillrätta med problemet ska Sveriges Annonsörer ta fram en gemensam valuta för influencer marketing-branschen som kommer att inkluderas i Kia-index, vilket Dagens Media berättade om i november.

Nu är arbetsgruppen som ska vara med och utveckla valutan tillsatt. Gruppen består av representanter från både annonsörer samt publicister med nätverk och independent-aktörer.

– Det känns fantastiskt att ha gruppen på plats, det är verkligen de tyngsta inom branschen som tackat ja till att vara med och det har skapat en otroligt dynamisk grupp, säger Lin Eriksson Nordström, chef för digitala tjänster på Sveriges Annonsörer och den som leder arbetet med att ta fram valutan, och fortsätter:

– Det viktigaste för oss har varit att få med oss representanter från hela branschen, men också att arbetet ska ske ur ett annonsörsperspektiv. Det underlättar för influencer-sidan om annonsörerna är med på båten från första början.

Hur kommer arbetet att gå till?

– Till att börja med kommer det handla om att sätta agendan för det fortlöpande arbetet. Nu när vi kommer ha de olika sidorna i samma rum, skapar det ett väldigt bra forum för annonsörerna att berätta om vilka utmaningar de ser med influencer-samarbeten, och för influencers att berätta vad de kan leverera. Mitt mål är att ha en kravställning till Kia klar till i juni. Sedan kommer ett tekniskt arbete att följa på det.

Här är arbetsgruppen:

Splay - Vigor Sörman

Modern Women Media - Peter Näsström

Ellos - Louise Jacobson

Tikkurila - Sylvia Martinsson

Folkspel - Annika Tunerbratt

Sveriges Annonsörer - Lin Eriksson Nordström

Sveriges Annonsörer - Ida Tholcke

Aller - Helena Holmström

Cube - Olof Lindblom

United Screens - Nicole Haman

United Influencers - Linda Palmgren

Splay - TBC

Modern Women - TBC

Tailsweep - Öjje Holt

Trendenser.se - Frida Ramstedt

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-01-13 14.05Uppdaterad 2017-01-13 15.11

Dela artikeln: