De ska omvandla "likes" till välgörenhetskronor

Reklamsyskonen Linda och Andreas Häggkvist satsar på social impact: Via nya företaget Wangari kan privatpersoner stödja välgörenhet ekonomiskt med hjälp av likes.

Brandechos medgrundare Linda Häggkvist startar nytt bolag med sin bror, digitala kreatören Andreas Häggkvist. Wangari Sthlm, som det nya företaget heter ska fokusera på ”social impact”.

Syftet är att ge privatpersoner möjlighet att kostnadsfritt stötta ideélla organisationer ekonomiskt, genom att följa, gilla eller interagera med varumärket i dess sociala kanaler. Finansieringen sker genom att annonsörer ges möjligheter att ingå samarbeten med Wangari, och genom att de får rikta budskap till följarskaran – som grundarna hoppas ska växa över tid. 

–Vår idé är enkel. Vi har skapat en annonsfinansierad plattform där privatpersoner helt kostnadsfritt supportar avgränsade projekt hos ideella organisationer, bara genom digitalt engagemang. I dessa tider när influencers får en allt större portion av marknadsbudgetarna och har en stor potential att påverka, ser vi att det finns utrymme att göra detta helt inriktat mot social impact, säger Linda Häggkvist. 

Enligt syskonduons affärsmodell ska 50 procent eller mer av intäkterna gå till ideélla organisationer, som arbetar för utsatta människor, djur och natur över hela världen.

Kommer följarna att förstå att de betalar genom att vara måltavlor för annonsörer?

– Det är vårt ansvar att vara så tydliga som möjligt med det. Vi har funnits på Facebook i en dryg vecka och har gjort klart och tydligt i varje enskilt inlägg hur upplägget är, säger Linda Häggkvist.

På en vecka har Wangari –vars namn lånats av den Kenyanska miljökämpen Wangari Maathai – nått 1000 följare på Facebook. Linda Häggkvist tror att de kommer att hitta rätt i sina kommersiella samarbeten genom att hålla en kontinuerlig dialog med sina följare. 

– Det gäller att hålla sig intressant, relevant och i viss mån även lite underhållande. Där tror jag att vår långa erfarenhet inom kommunikationsbranschen kommer att hjälpa oss, säger hon.

Varifrån kommer idén?  

– Den kommer från oss. Vad vi vet så har ingen gjort detta förut. Det behöver vara lätt att agera, för att fler ska göra det samtidigt. Och vi tror också på en inspirerande, nästan livsstilsbaserad tonalitet, för att det ska blir hållbart i längden, det vill säga om Wangari ska kunna konkurrera med övrigt innehåll i sociala medier idag, säger Linda Häggkvist, som beskriver projektet som en livsdröm.

– Att få göra detta tillsammans med min bror som är den bästa digitala kreatören jag vet ger en känsla av att allting är möjligt, och vi vill från djupet av våra hjärtan enkelt inspirera till förändring för en fin och positiv framtid, säger hon. 

Wangari Sthlm sjösatte precis sitt första projekt, där mindre bemedlade barnfamiljer ges möjlighet att via organisationen Giving people, få fira jul med klappar i år.  

– 20 000 kr gör stor skillnad i ideella organisationers arbete, och i människors liv. Vi ska göra det lätt för företag att förstå vidden av dessa små investeringar, och erbjuda ROI i form av räckvidd, engagemang och en värdegrundad plattform för kommunikation, säger hon och avslutar:

–Än så länge har vi bara smygstartat på Facebook, men sajt och Instagram är uppe inom kort. Gensvaret är helt fantastiskt.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2017-12-15 08.00Uppdaterad 2017-12-18 06.38

Ämnen i artikeln: