De lanserar ny plattform för influencer marketing

"Influacts" grundare.

"Influact" ska fungera som en mötesplats för influencers och annonsörer. "Kommer att spara både tid och resurser", säger Katri Lindgren, medgrundare till plattformen.

Det fortsätter att tillkomma nya aktörer inom influencer marketing-området. Nu lanseras den nya plattformen "Influact", som ska fungera som en mötesplats där influencers och annonsörer kan hitta varandra och genomföra samarbeten.

– Idag finns del oklarheter kring det snabbt växande området influencer marketing. Otydlighet, brist på transparens och "många kockar i soppan" är några av orsakerna. Vi har byggt Influact utifrån egna behov och skapat en plattform för att förenkla, effektivisera och skapa förutsättningar för influencers, annonsörer och varumärken att hitta varandra och tillsammans skapa framgångsrika och lyckade projekt och kampanjer, säger Katarina Bergegård, en av grundarna av Influact och vd för det snabbväxande mediebolaget LOPPIgruppen, i ett pressmeddelande.

"Influact" ska enligt pressmeddelandet utgå från de tre hörnstenarna "transparens, mätbarhet och kvalitet".  

– Influencer marketingområdet växer så att det knakar, men är fortfarande ett omoget område och vållar en del huvudbry hos såväl annonsörer, mediebyråer som hos andra aktörer inom området. Vi genomför dagligen en rad influencerkampanjer och Influact kommer att spara både tid och resurser samt skapa förutsättningar för lyckade kampanjer, säger Katri Lindgren, vd för Adviral och medgrundare till Influact.

"Influact" kommer fungera på så sätt att influencers ansöker om att bli medlem, och givet att hen uppfyller kraven (räckvidd, kvalitet, ämnesområden) skapas ett profilkonto där influencers kanaler ansluts till systemet för transparens vad gäller mätning/uppföljning, priser och intresseområden/inriktning.

Annonsörer prenumererar på tjänsten och kan, inloggade på plattformen, göra research, välja ut, kontakta och genomföra kampanjer som via systemet mäts och följs upp.

Bakom Influact ligger grundarna och ägarna av LOPPIgruppen, Katarina Bergegård och Charlotta Wågert och grundarna och ägarna av Adivral och Blogfame, syskonen Katri och Jan Lindgren.

Tillsammans har teamet lång erfarenhet från pr- och marknadsföring från IT, skiv- och mediebranschen samt kod- och utvecklarbakgrund inom Affiliate och AI.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-02-13 08.01Uppdaterad 2017-02-13 08.06

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: