De kan vinna pris i årets Mixx awards

2017-03-21 11:28  
Spotifys kampanjsajt Din sista tid med Kent är en av de nominerade. Printscreen

Här är alla de nominerade till att vinna den digitala marknadsföringens priser på Nalen den 30 mars.

När Mixx awards delas ut i Sverige för fjärde gången är beskedet från arrangören IAB att de har tagit emot rekordmånga tävlingsbidrag. Juryn avslöjades i februari och nu är det dags att berätta vilka som har blivit nominerade.

Bland de som har chans på pris är det noterbart att TV4 kan vinna pris i två kategorier och att två kampanjer för Apotek Hjärtat är med och slåss om priset till bästa kampanj direkt respons.

Spotify och Acast är nominerade för andra året i rad. Musiktjänsten har valts ut för sin innovativa kampanj för rockbandet Kents avskedsår.

– Det är otroligt roligt att följa branschens utveckling med den professionalisering, mognad och teknisk utveckling som i dag är en naturlig del av alla bidrag. Den svenska marknaden har tagit till sig priset och har uppenbarligen förstått det här prisets internationella tyngd med rekordmånga bidrag i år, säger Charlotte Thür, vd för IAB Sverige, i en kommentar.

Nomineringarna och vinnarna utses av tre oberoende jurygrupper, utom årets ”Person of the year” som väljs ut av styrelsen för IAB. Vem som har chans på det priset avslöjas först vid prisutdelningen som sker under en gala på Nalen i Stockholm den 30 mars.

Tävlingen avgörs i fyra kategorier och här är de nominerade:

Bästa kampanj direkt respons

  • Cadreon: Apotek Hjärtat
  • Curamando: SBAB
  • Starcom: Max hamburgare
  • Mindshare: Unilever
  • Quisma: Apotek hjärtat

Bästa kampanj innovation

  • Actionist: Biolabbet (SF Bio)
  • Carat: Arla
  • Clutch entertainment: Sony music
  • Splay: Intersport
  • Spotify: Kent

Juryn för bästa kampanj:

  • Kenneth Danielsson, vd, Mindshare (ordförande)
  • Fia Holmström, account director, Valentin & Byhr
  • Pär Ekroth, leader of global brands, Schibsted
  • Cecilia Kocken, marknadschef, Arla
  • Tran Cam, head of display och social media advertising, Iprospect

Bästa digitala säljteam

  • Acast
  • Quantcast
  • TV4
  • United Influencers
  • Visual Art

Juryn för bästa digitala säljteam:

  • Malin Häger, försäljningsdirektör, TV4 (ordförande)
  • Linda Kokovic, business och team director, 3kronor
  • Ebba Kilman, vd, Vizeum
  • Håkan Cedell, sales director nordics, Adobe
  • Anna Erlandsson, client service manager Nordics, Spotify

Bästa annonsmiljö

  • Metro mode
  • MTG
  • Schibsted
  • TV4

Juryn för bästa annonsmiljö:

  • Fredrik Eriksson, vd, OMD (ordförande)
  • Jonas Wallentin, chief analyst, Google
  • Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare, E-kuriren
  • Caroline Spets, vd, Allabolag.se
  • Anders Graffman, vd, Apegroup

Mathias Asplund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt