De jublar högst efter Mellofinalen

2017-03-14 07:30  
Printscreen: Dressmann/Facebook

Robin Bengtsson jublade när Melodifestivalen avgjordes i helgen. Vissa andra firade att "Dressmann-reklamen" vann. "Jag satt och hoppade lite i soffan när de började koppla samman oss med vinsten", säger Elin Finnström på Dressmann.

Robin Bengtsson tog hem finalen i Melodifestivalen med låten I can't go on. Men efteråt blev scenkläderna nästan lika omtalade som låten.

"Är lite förvirrad nu men vann just Dressmann-reklamen årets Mello?" twittrade Jonas Gardell just efter att SVT utropat vinnaren.

Aftonbladets rockkrönikör Markus Larsson skrev här att "herrmodereklamen får representera Sverige efter en av de knasigaste finalerna någonsin" och undrade hur det kommer att gå för "Dressmann-reklamen" i Eurovision.

På sociala medier har det skämtats friskt på samma tema.

Dressmann gick vid 23-tiden ut i sina sociala medie-kanaler för att gratulera Robin Bengtsson till ett "välklätt nummer och look".

– Det var superkul för oss att bli sammankopplade med ett gäng välklädda killar som vinner Melodifestivalen. Det ser vi som enbart positivt att vi har sån hög igenkänningsfaktor, säger Elin Finnström, chef för Dressmanns digitala marknadsföring i Sverige.

– Jag satt och hoppade lite i soffan när de började koppla samman oss med vinsten. Det finns inget som är mer folkligt än Melodifestivalen i Sverige och vi har alltid strävat efter att vara ett folkligt varumärke så det är en kul sak att kopplas samman till, fortsätter Elin Finnström.

Varför tror du att så många drog parallellen till just Dressmann?

– Jag tror att det är att det var välklädda killar som går på rad. Det är ju det vi känns igen på i våra reklamfilmer och det som vi haft som genomgående röd tråd under 20 år i Sverige och 50 år i Norge, så länge vi funnits på tv.

Många kommenterar på ett nedlåtande sätt, att det var tråkigt att rösta fram "Dressmann-reklamen". Vad tycker du om det?

– Det finns alltid några som tycker att det är negativt men vi ser det enbart som positivt och jätteroligt.

Det är gratisreklam för er?

– Så kan man absolut se det. Det kokade på både Facebook och Twitter under hela lördagskvällen. Det var jättekul och vi fick en hel del kommentarer på våra sidor.

Kommer ni kunna använda det här i er marknadsföring?

– Vi får väl se.

Elin Finnström bedyrar dock att de inte haft något att göra med styligen av det vinnande numret.

– Nej, vi har inte varit i kontakt med Robin, men det är kul om vi har kunnat vara med genom att ge lite inspireration.

Mathias Asplund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt