Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

De blev Cannes Lions stora vinnare

Publicerad: 25 Juni 2018, 07:52
Uppdaterad: 25 Juni 2018, 07:59

CANNES LIONS 2018. Här är alla kampanjer som tog hem de prestigefulla Grand Prix-lejonen.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2018Procter Gamble

När årets Cannes Lions avslutades i fredags stod det klart att 2018 blev ett skralt år för de svenska byråerna. Allt som allt tog man hem 12 lejon, i jämförelse med förra årets 21. 

Åkestam Holst stod för merparten av de svenska lejonen, och tog bland annat hem guld i Radio & Audio med "The Voice of Change" för Europride 2018 samt två guld i Print & Publishing med "Pee Ad" för Ikea.

Sverige fick dock stå utan några Grand Prix – Cannes Lions finaste utmärkelse. Här nedan listar vi vilka kampanjer som gick hem med de åtråvärda lejonen.

Den kampanj som tog hem Grand Prix i flest kategorier var "Palau Pledge" från Palau Legacy Project, som byrån Host/Havas Sydney ligger bakom.

"Palau Pledge" är en kampanj som syftar till att öka turisternas miljömedvetenhet när de besöker Palau, som är den 13:e minsta nationen i världen.

I Cannes Lions plockade den hem Grand Prix i den prestigefyllda Titanium-kategorin, i Sustainable Developement Goals samt i Direct.

Årets Grand Prix-vinnare:

Health & Wellness:

Corazón Give Your Heart — John x Hannes New York för Montefiore

Lions Health Grand Prix for Good:

Blink to Speak— TBWA\India för Asha EK Hope Foundation

Design:

Trash Isles — AMVBBDO London för LADbible

Mobile:

Corruption Detector — Grey Brazil Sao Paulo för Reclame Aqui

Outdoor:

Follow the Arches: Next Exit — Cosette Toronto för McDonald’s

Follow the Arches: Just Missed Us — Cosette Toronto för McDonald’s

Follow the Arches: On your Left — Cosette Toronto för McDonald’s

Follow the Arches: On your Right — Cosette Toronto för McDonald’s

The Daily Show Presents: The Donald J. Trump Presidential Twitter Library — Comedy Central New York för Comedy Central

Print & Publishing:

Tagwords — Africa Sao Paulo för AB InBev

Radio & Audio:

Soccer Song for Change — Ogilvy Cape Town för AB InBev

Digital Craft:

Aeronaut VR — Isobar New York för William Patrick Corgan

Film Craft:

Hope — Blur Films Madrid för National Committee of the Red Cross

Industry Craft:

First Steps Campaign: Ali — Ogilvy Chicago för SC Johnson

Film:

It's A Tide Ad – Saatchi & Saatchi New York för Procter & Gamble

The Talk – BBDO New York för Procter & Gamble

Brand Experience and Activation:

Today at Apple — Apple, Inc. Cupertino för Apple

Creative e-commerce:

Xbox Design Lab Originals: The Fanchise Model — McCann London för Microsoft

Entertainment:

Evert_45 — N=5 Amsterdam för KPN

Entertainment Lions for Music:

JAY-Z “Smile” — Smuggler New York för Rocnation

Welcome Home — TBWA\Media Arts Lab Los Angeles för Apple

Innovation:

My Line — Mullenlowe SSP3 Bogota för Ministry of Communications and Information

Product Design:

Kingo — Ogilvy Columbia Bogota för Kingo

Creative Data:

JFK Unsilenced — Accenture Interactive Dublin för The Times/News UK and Ireland

Direct:

Palau Pledge — Host/Havas Sydney för Palau Legacy Project

Media:

Tesco’s Food Love Stories — Mediacom London för Tesco

PR:

Trash Isles — AMVBBDO London för Plastic Oceans/LADbible

Social and Influencer:

Nothing Beats a Londoner — Weiden + Kennedy London för Nike

Glass: The Lions for Change:

Blood Normal — AMVBBDO London för Essity

Grand Prix for Good:

Project Revoice — BWM Densu/Haystac för ALS Association and MND Australia

Sustainable Developement Goals:

Palau Pledge — Host/Havas Sydney för Palau Legacy Project

Titanium:

Palau Pledge — Host/Havas Sydney för Palau Legacy Project

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.