Gå direkt till textinnehållet

De avgör 100-wattaren

Årets juryensemble.

Här är juryn som ska utse årets effektivaste kommunikation.

Liksom tidigare år består juryn av 60 branschexperter från annonsörer, reklambyråer, mediebyråer och undersökningsföretag.

Tillsammans ska de granska bidragen som är med och tävlar om utmärkelserna i 2017 års upplaga av 100-wattaren.

Galan med tillhörande prisutdelning, som sedan 1990 arrangeras av Sveriges annonsörer, går av stapeln den 14 november i Stockholms stadshus.

I juryn som ska utse årets bästa kommunikationsinsatser ingår personer som Coops marknadschef Björn Larsson, Carats vd Nike Calrstoft, Novus vd Torbjörn Sjöström, Swedavias marknadsdirektör Linda Sjödin, samt Henrik Adenskog, account director på Åkestam Holst.

Några av förra årets vinnare var annonsörer som Adobe Nordic, Orio, Svenska Turistföreningen, Stockholms Stadsmission, Action Aid, Systembolaget, ICA, SAS och Comviq.

– Vi är oerhört stolta över årets jurysammansättning och hoppas juryn kommer få många bidrag att jobba med. Det görs fantastiskt mycket bra och kreativ kommunikation och det är viktigt att denna lyfts fram för att visa på de goda exemplen, inspirera och föra branschen framåt. 100-wattaren är unik och extra viktig då det behövs både kreativ höjd och bevisad stor effekt för att belönas som kommunikation som har fungerat av juryn, säger Ulf Hermansson Samell, ansvarig för 100-wattaren, i en kommentar.

I samband med tillkännagivet av årets jurygrupp öppnar också inlämningen av årets tävlingsbidrag. Inlämningen kommer att vara öppen från och med i dag till och med samma till den 13 september.  

2017 års jury

Jurygrupp Konsument

Mats Dahlquist, Marknadsdirektör, Trygg-Hansa (ordförande)

Kristina Nyström, Head of Group Marketing, Stena Line

Johan Hallin, Marketing Director, Lindex

Jenny Reithner, Country Marketing Manager, Santa Maria

Marie Wollbeck, Creative Director/Partner, BAS

Julia Blomquist, Planner, F&B

Niklas Brodd, Creative Director, Lundberg & co

Marie Brander-Hestréus, Client Service Director & Market Lead, Mediacom

Håkan Jerner, CEO, Tre kronor

Lena Gilricht, Country Manager, Ipsos

 

Jurygrupp Företag

Linda Sjödin, Marknad- och kommunikationsdirektör, Swedavia (ordförande)

Niclas Wullt, Sales Director, Weber/S:t Gobain

Åse Holmberg, Kommunikation- och marknadsdirektör, Tele2

Magnus Aurell, Head of Brand, Nordea

Hugo Mann, Business Director, Ehrenstråhle DDB

Jörgen Olofsson, Creative Director/Partner, Amore

Ulrika Almquist, CEO, FamiljenPangea

Sofie Westerstrand, Partner/Insight Director, Scream

Nike Carlstoft, VD, Carat

Fredrik Öhrnfeldt, Strategy & Insight/Partner, Augur

 

Jurygrupp Internationellt

Linus Blom, Manager Brand & Insight, Lantmännen (ordförande)

Jesper Both, Marketing Manager, Unibet

Lisa Vejlo Degerman, Communication Manager, Circle K

Patrik Karlsson, Brand & Creative Lead, iZettle

Anette Brolin Berg, Client Director, Identity Works

Daniel Hegborn, Business Director & Strategist, PassionLab

Hans Sydow, Strateg, Graviz

Jenny Leeb, COO & Head of Client Service, Bizkit

Fredrik Lundgren, VD och Business Director, HowCom

Peter Callius, Affärsområdeschef Media, Kantar Sifo

 

Jurygrupp Ideellt

Henrik Lindroth, Marknadschef, Folkspel (ordförande)

Lina Karanikas, Fundraising Manager, WWF

Anna Moberg-Lindqvist, Kommunikatör, Södertörns Högskola

Marika Hjelm Siegwald, Kommunikations- och insamlingschef, Stockholms Stadsmission

Fredrika Doré, Design Director, Bold

Marcus Göransson, Senior Art Director, ANR BBDO

Petter Rudwall, Creative Director, Wenderfalck

Martin Hugosson, VD, Maxus

Linus Lord, Insight Director, Starcom

Torbjörn Sjöström, VD, Novus

 

Jurygrupp Långsiktigt

Björn Larsson, Chef Affärsområde Marknad, Coop (ordförande)

Patrik Nygren-Bonnier, Marknadschef, IKEA

Robert Forss, Marknadschef, Försvarsmakten

Sten Andersen, Chief Marketing & PR Officer, ATG

Anna Sjöberg, Projektledare, KING

Henrik Adenskog, Patent Director / Account Director, Åkestam Holst

Claes Kjellström, Copywriter, Le Bureau

Sara Forssberg, Business Director, OMD

Ebba Kilman, VD, Vizeum

Madeleine Thor, VD, IRM

 

Jurygrupp Årets Nytänk

Christina Ericsson, Chef ehandel och kundkontakt, Apotek Hjärtat

Louise Jacobsson, Online Creative Manager, Ellos

Jenny Engström, Kommunikationsansvarig, Svenska Turistföreningen STF

Thomas Ekman, VD, Cabonline

Martin Jon Adolfsson, Creative Director, Edelman Deportivo

Mia Berggren, Production Director, North Kingdom

Petter Brink, VP, Head of Design & Creative Production, CP+B Scandinavia

Frida Åberg, Chef Creative Studio och Insikt, Bonnier Magazines and Brands

Rickard Wiberg, Business Intelligence Director, Group M

Erik Berling, Senior Consultant, Demoskop

Publicerad 2017-08-16 08.43Uppdaterad 2017-08-16 08.43

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: