Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

De är mest framgångsrika på Instagram

Publicerad: 25 April 2016, 12:59
Uppdaterad: 12 Maj 2016, 14:04

Från Marabous Instagramkonto, som hade högst antal gilla-markeringar per uppladdning under mars månad i Sverige.

Här är de svenska varumärken som engagerade mest på Instagram under mars – och de som lyckades sämst.


Ämnen i artikeln:

InstagramMarabouIkeaSVTÅhlénsNyheter24

Varje månad listar optimeringsbolaget Zalster de svenska varumärken som väcker störst engagemang på Instagram.

Rapporten baseras på antal följare, snitt-likes per uppladdning samt en "engagemangsgrad" som räknas ut genom att dela antalet snitt-likes på antal följare.

Bland de varumärken som har minst 500 följare har Billys Panpizza (@Billyspanpizzasweden) högst engagemangsgrad under mars med ett snitt på 73. På andra plats kommer Nextjet (@Nextjet) med 67, som sedan följs av Haribo (@Haribosverige) med 66.

Sett till antal följare under mars ligger jättarna Ikea (@Ikeasverige) och SVT (@Svteurovision) i topp tre med 154 869 respektive 147 643 följare, men får dock ta ett kliv åt sidan för JFR – Addictive fashion (@Jrfse), som är ny i Zalsters undersökning.

JRF var under mars månad populärast på Instagram i Sverige med 324 535 följare.

"Kontot har riktigt högkvalitativt bildmaterial och verkar ha prickat precis rätt i målgruppen med sina följare", skriver Zalster om JRF i rapporten.

SVT:s nio veckor gamla konto @svteurovision har kommit in och tagit en tredjeplats, vilket innebär att Åhléns för första gången på ett halvår inte återfinns i toppen.

Högst absolut antal gilla-markeringar per uppladdning har återigen Marabou med ett snitt på 6 578, vilket kan jämföras med tvåan @JFRse som ligger på 4 746.

Zalster skriver i rapporten att Marabous konto trots detta hoppar fram och tillbaka en hel del i engagemangsgrad, och att en bidragande orsak till detta kan vara att företaget postar sällan, och att man därför borde ta tag i frekvensen.

De företag som lyckats sämst med att skapa engagemang på Instagram under mars är Felix (@felix_sverige), Nyheter24 (@Nyheter24) och Royal Canin (@Royalcanin_swe).

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.