Därför satsar Saltå Kvarn på print

2017-07-10 14:25  
"Det var faktiskt himla fint att se annonserna efter sex år som marknadschef", säger Susanne Skånberg.

För första gången någonsin köper Saltå Kvarn medieutrymme. Marknads- och kommunikationschef Susanne Skånberg berättar varför man lägger om sin strategi – och vad som är syftet med det nya kommunikationskonceptet "Laga en bättre värld" som tagits fram med MC Saatchi.

I december berättade Dagens Media att Saltå Kvarn hittat en ny kommunikationsbyrå i MC Saatchi. Nu kommer det första resultatet av samarbetet i form av ett nytt kommunikationskoncept, kallat "Laga en bättre värld".

Samtidigt gör Saltå Kvarn någonting man aldrig gjort förut – köper medieutrymme.

– Saltå Kvarn har ju funnits i över 50 år, men det är egentligen de senaste 13 åren vi har vuxit ordentligt. Att vi endast satsat på egna kanaler och förtjänat medieutrymme har att göra med att vi från början helt enkelt inte hade så mycket pengar att spendera på medier. Tillsist blev det en uttalad strategi från vår sida. Våra konkurrenter har många gånger reagerat och förundrats över hur vi kunnat växa så mycket utan att köpa reklam, berättar Susanne Skånberg, marknads- och kommunikationschef på Saltå Kvarn, för Dagens Media.

Saltå Kvarn har under flera år i rad legat i topp tre bland Sveriges mest hållbara varumärken i årliga Sustainable Brand Index, och Susanne Skånberg konstaterar att man har lyckats nå igenom på ett bra vis genom strategin baserad på egna och förtjänade kanaler.

Men på senare år har Saltå Kvarn märkt av att någonting har hänt med många av de stora sociala medier-plattformarna, och omgjorda algoritmer har påverkat chanserna för varumärken att nå igenom bruset.

– Konkurrensen i sociala kanaler har hårdnat och på många plattformar krävs det att man betalar för att nå ut idag. Nu upplever vi därför att vi inte har lika stor kontroll över de egna kanalerna, och frågan blir till sist vad skillnaden mellan egna och köpta kanaler verkligen är?, fortsätter Susanne Skånberg.

Saltå Kvarn kom fram till att man måste lägga om sin strategi, och att man vill satsa på att nå ut med sitt budskap genom traditionella medier.

– Vi har fortfarande inte någon jättebudget, därför har vi bestämt oss för att i det här första skedet satsa på print och kombinera det med våra digitala kanaler. Nu när vi bokat in medieutrymme frågar alla mediehus om vi inte vill göra samarbeten med deras influencers till exempel – då blir de förvånade när vi säger att vi bara vill satsa på snygga, traditionella printannonser.

När Saltå Kvarn gick igenom byråupphandlingen som slutade med MC Saatchi som ny partner, upplevde man ett stort intresse från byråerna.

– Det var runt 50 byråer som uppvaktade oss, och slutändan stod vi med fem byråer att välja mellan. Vi upplever inte att vi behöver göra om vårt varumärkte på något vis, det vi sökte efter var istället något enkelt som höll sig till vårt grafiska manér. MC Saatchi krånglade inte till det, utan fokuserade på tydlighet. Dessutom klickade vi direkt med dem som team, vilket såklart betyder mycket, säger Susanne Skånberg.

Med Saltå Kvarns nya koncept "Laga en bättre värld" vill man nå ut till konsumenterna på ett inkluderande vis, fritt från pekpinnar.

– Det finns ett dubbelt budskap i konceptet: att både "laga" och "tillaga". Vi vill få folk att förstå att det inte krävs mer än någon liten förändring på frukostbordet, att man kan förändra världen en tugga i taget och att det går att kombinera matglädje och miljöhänsyn på samma tallkrik. Det ska inte vara en fråga man får dåligt samvete över. Men vi ser att vår målgrupp, och svenskar generellt, lägger allt mer tid på matlagning. Man bryr sig både om vad som är hälsosamt och vad som är bra för världen.

Saltå Kvarns printannonser kommer till att börja med synas i magasinen Mama, Family Living, Elle och Topphälsa.

Om man kommer att fortsätta köpa medieutrymme framåt beror på vilket utfallet blir, säger Susanne Skånberg.

– Men min känsla är faktiskt att vi kommer att vilja göra det, säger hon och fortsätter:

– Vi har så mycket vi vill säga och dessutom en väldigt fin grafisk profil som gör sig bra i magasin. Det var faktiskt himla fint att se annonserna efter sex år som marknadschef. Nu får vi utforska vad som kommer att funka bäst för oss framåt.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt