Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Coca-Cola stäms för vilseledande reklam

En domstol i USA har beslutat att Coca-Cola inte längre får kalla sitt vatten Vitaminwater för hälsosamt, rapporterar Fortune om. Coca-Cola anses ha vilselett sina kunder.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Publicerad: 13 April 2016, 08:56
Uppdaterad: 13 April 2016, 09:06

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Vitaminwater lanserades som ett nyttigt alternativ och man har kallat drycken hälsosam vid upprepade tillfällen och påstått att den är "bra för kroppen". Nu tvingar domstolen Coca-Cola att ändra sina etiketter och lägga till "added sugar".

En flaska med 56 cl Vitaminwater innehåller mellan 29 till 31 gram socker, jämförbart med en liten Coca-Cola (33 cl) som innehåller 39 gram socker. Det rekommenderade dagliga intaget av socker är enligt USA:s hälsomyndighet 37,5 gram för vuxna män och 25 gram för vuxna kvinnor, skriver Fortune.

Vitaminwater har tidigare varit i blåsväder då man tidigare hävdade att "vitamins + water = all you need" och att drycken kunde förebygga kroniska sjukdomar och ögonsjukdomar. Coca-Cola tvingades ta bort dessa påståenden 2009.

"Vi är nöjda med att man nått en uppgörelse i detta fall", säger en talesperson för företaget till Fortune."

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.