Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Clownskräcken stoppar Ronald McDonald i USA

Publicerad: 13 Oktober 2016, 07:12
Uppdaterad: 13 Oktober 2016, 13:32

I USA ligger McDonalds lågt med Ronald McDonald. Trots att clownskräcken har nått Sverige, har hamburgerkedjan här inga planer på att pausa berömda maskoten.


Ämnen i artikeln:

McDonalds

Fenomenet med folk som klär ut sig till clowner och lurar vid mörka vägkanter har sedan i augusti satt skräck i människor i flera delstater i USA.

Nu ser clownskräcken ut att ha spridits även till Sverige, när polis i flera städer fått larm om folk som skrämts eller hotats av personer i clowndräkt.

Vad fenomenet grundas i är ännu oklart, men spekulationer florerar i sociala medier om att det handlar om marknadsföring inför en kommande skräckfilm.

Nu har McDonalds i USA, som är känd för sin clownmaskot Ronald McDonald, gått ut i ett officiellt meddelande och sagt att maskoten inte kommer att synas bland folk på ett tag, i alla fall tills allmänheten har slutat skrämmas av clownerna. Det skriver The Washington Post.

McDonalds i Sverige har dock inga planer på att pausa Ronald McDonald – i alla fall inte för stunden.

– Ronald McDonald är väldigt uppskattad av våra gäster. Han är fullbokad till restaurangerna varje helg resten av året. I dagsläget har vi inga planer på att pausa Ronald McDonald men vi kommer att vara lyhörda för vad våra gäster säger och också för vad som händer i samhället, säger presschef Alexandra Svenonius, till TT.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

McDonalds

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.