Clara Löfvenhamn: "Förstagångsväljarna ligger i fokus"

2018-07-03 12:35  
Clara Löfvenhamn, styrelseledamot i Influencers of Sweden, besökte Dagens Medias tält tillsammans med Margaux Dietz. Foto: Janne Naess

ALMEDALEN 2018. Hallå där Clara Löfvenhamn, influencer som bloggar om ledarskap på Blossbloggen och styrelseledamot i intresseorganisationen Influencers of Sweden...

Vilket värde ser du för er som intresseorganisation för Sveriges influencers i att vara på plats i Almedalen?

– Jag ser ett jättestort värde i det. Det är en superrelevant fråga i och med att influencers är en del av allas vår vardag. Räck upp en hand om du inte följer en influencer i sociala medier – det är inte så många. Därför är det ett aktuellt och viktigt ämne.

Vad är man i Almedalen intresserad av när det gäller influencer marketing?

– Intresset finns på alla nivåer, frågorna gäller alltifrån hur man faktiskt gör samarbeten med influencers till vilken påverkan influencers kommer ha i det kommande valet. I fokus ligger förstagångsväljarna, som tidigare gått mycket på vad föräldrar och vänner röstar på. Men idag är influencers de ungas vänner – de upplever att de känner oss och på samma sätt upplever vi att vi känner våra följare. Skillnaden är bara att vi når ut till så många fler.

Finns det några risker för influencers i att göra politiska samarbeten?

– För influencers finns alltid risken att följarna inte tycker att samarbetet är relevant. Trovärdigheten är a och o för influencers, det är hårdvalutan. Har du inte den kommer följarna misstro dig eller kanske sluta följa dig helt och hållet, och då har du inga kanaler kvar att jobba med.

Hur undviker man riskerna?

– Då måste du ha koll på dina egna värderingar, vad du står för och inte, och så måste du följa detta i vart enda litet beslut gällande de samarbeten du gör. Det kommer synas om du gör samarbeten bara för pengarna. Det kanske funkar en eller två gånger, men allt eftersom kommer det att urholka din trovärdighet.

Tror du att Almedalen kommer vara fortsatt relevant som forum för Influencers of Sweden framåt?

– Absolut, vi är ju bara i början av influencer marketing-branschen. Den har inte funnits länge, men växer så det knakar och professionaliseras ytterligare hela tiden. Därför kommer det troligen fortsätta vara väldigt aktuellt framåt. 

Hur kommer det se ut år inför valet 2022?

– Jag tror att influencers kommer vara en viktig del i mediemixen för partierna då, så det kommer vara en superspännande utveckling att följa.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt