Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Circle K om varumärkesbytet: "Närmar oss samma kännedom som Statoil"

Publicerad: 9 Maj 2017, 05:30
Uppdaterad: 8 Maj 2017, 14:30

Bild 1/2  "Det är ett väldigt stort projekt att byta varumärke i och med att det är så många dimensioner som ska falla på plats", säger marknadsföringschef Johan Backman. Bild: Circle K

Statoil blev Circle K – marknadsföringschef Johan Backman och kommunikationschef Lisa Vejlo Degerman sammanfattar resan.


Ämnen i artikeln:

StatoilCircle K

För nästan precis ett år sedan inledde dåvarande Statoil namnbytet till Circle K, vilket blev officiellt klart så sent som den tredje maj.

Alla fullservice-stationer är nu omskyltade till Circle K, varav den sista var stationen i Sundsvall vid E4:an.

När Dagens Media skrev om namnbytet i maj förra året sade Circle K att man inte skulle nöja sig förrän det nya varumärket är lika starkt som Statoil.

Enligt marknadsföringschef Johan Backman har man inte långt kvar förrän det målet är uppnått.

­– Idag ligger vi över de mål vi satte upp för ett år sedan vad gäller top of mind och varumärkeskännedom. Det känns väldigt skönt att vi lyckades med det så pass fort, men vi hade ju en ordentlig rivstart i maj förra året med både pr-insatser och kommersiella media. Redan efter första kvartalet låg vi riktigt bra till med kännedomen, och nu ser vi att vi faktiskt börjar närma oss samma nivå som vi låg på med Statoil, säger han till Dagens Media.

Circle K har sett namnbytet som ett tillfälle att uppdatera varumärket med nya erbjudanden.

– Det handlar om att utveckla kunderbjudandet med nytänkande från den globala verksamheten i kombination med det som våra kunder efterfrågar lokalt, säger kommunikationschef Lisa Vejlo Degerman och fortsätter:

– Där har vi exempelvis jobbat med utvecklingen av dagsfärska mackor, lanserat Dunkin’ Donuts och kompletterat vårt kaffeutbud med bryggkaffe på ett antal stationer, som är väldigt uppskattat och trendigt just nu. Dessutom ligger stort fokus på att vidareutveckla vårt drivmedel miles. Circle K är i Sverige den största återförsäljaren av förnybara drivmedelsprodukter, vilket vi är väldigt stolta över.

"De flesta kunder har varit positiva"

När namnbytesprocessen inleddes i maj förra året rullade Circle K ut kommunikationskonceptet "Nytt namn – samma personal" som skulle berätta för kunderna att det mesta är sig likt trots namnbytet och det nya utseendet.

– Kampanjen var först tänkt som en intern kommunikationsboost till vår säljpersonal, men när vi såg att den fungerade väldigt bra bestämde vi att ta den externt. Jag tror att den bidrog till att vi fick med oss vår personal på ett bra sätt, och vi kan se i våra kundmätningar att vi ligger lika högt i kundupplevelse som vi gjorde med Statoil. Det viktiga för kunderna är ju faktiskt inte att vi har bytt namn, utan att de får bra service, säger Johan Backman.

Vad tycker kunderna om namnbytet?

– De flesta kunder har varit positiva. Sedan finns det såklart dem som säger att de saknar Statoil, vilket inte är speciellt förvånande i och med att det var ett väldigt välkänt varumärke som fanns över hela Sverige. I princip alla hade någon slags relation till Statoil. De frågor vi fått flest av har faktiskt gällt våra kort, kunderna har undrat om de fortfarande gäller och om förmånerna är desamma, säger Linda Vejlo Degerman.

Vad har varit mest utmanande med processen att gå från Statoil till Circle K?

– Det är ett väldigt stort projekt att byta varumärke i och med att det är så många dimensioner som ska falla på plats. Det har framförallt bestått av utmaningen att lyckas hålla en jämn kvalitet gentemot kunderna medan vi samtidigt genomfört det fysiska varumärkesbytet. Vi har ju haft stationerna öppna medan vi tagit ned skyltar och satt upp nya. Allting som bar Statoil-loggan har ju bytts ut, säger Johan Backman.

Lisa Vejlo Degerman säger att det gäller att inte underskatta det stora jobb det innebär att genomföra ett varumärkesbyte.

– Det är otroligt många plattformar som ska uppdateras, både fysiskt och digitalt. Det gäller att ha en väl utarbetad plan och verkligen se till att följa den för att få allting på plats.

Tar ni med er någon lärdom varumärkesbytet?

– Ja, speciellt vikten av att kommunicera tydligt på alla nivåer. För oss har det handlat mycket om att involvera vår stationspersonal i varumärkesbytet, eftersom att det är dem som möter kunderna varje dag. Vi har verkligen försökt så gott vi kunnat, men hade nog kunnat göra det ännu bättre. Man kan aldrig få för mycket av kommunikation under en sådan här process, säger Lisa Vejlo Degerman.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

StatoilCircle K

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev