Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Champagne drar lans mot Stureplanskrog

Publicerad: 16 Mars 2017, 11:39
Uppdaterad: 16 Mars 2017, 11:45

Det franska vindistriktets intresseorganisation slår ner mot nu nedlagda Bistro Jarl Restaurang och Champagnebar.


Ämnen i artikeln:

PRV

Organisationen Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC) vill inte förknippas med Bistro Jarl Restaurang och Champagnebar – som serverade sitt sista ostron hösten 2015 efter att krögaren Per Nordlind beslutat att lägga ned verksamheten.

Varumärkesnamnet har dock levt vidare, ändå till idag. Men nu häver Patent- och registreringsverket, PRV, den klassiska Stureplanskrogens varumärkesregistrering, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

Anledningen? Krogen har olovligen använt sig av varumärket champagne i sitt verksamhetsnamn. Krognamnet riskerar att skada Champagnes rykte, menade CIVC, och påpekade samtidigt att Bistro Jarl handlat i ond tro.

”Genom att låta en av världens mest kända ursprungsbeteckningar ingå i varumärket är innehavarens avsikt att höja verksamhetens anseende genom att ge den en aura av exklusivitet. Användningen är inte bara vilseledande utan ett tydligt fall av renommésnyltning vilket allvarligt kan skada Champagnes extremt goda anseende och rykte samt medföra urvattning av Champagne”, skriver anmälaren.

Bistro Jarl har inte bemött invändningen och PRV häver nu alltså krogens varumärkesregistrering.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PRV

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev