Cecilia Stenberg Forsberg ny inhousechef på Tele2

2017-04-18 15:15  
"För mig har Tele2 alltid stuckit ut som ett modigt och innovativt företag", säger Cecilia Forberg Stenberg, blivande inhousechef på Tele2.

Cecilia Forberg Stenberg, i dag kundansvarig på McCann, är den som ska leda Tele2:s satsning på inhouse. ”Det känns fantastiskt spännande”, säger hon till Dagens Media.

Efter ett stormigt 2016 med flera nyckelpersoner som lämnade företaget börjar ersättarna till de avhoppade cheferna på Tele2 vad det verkar nu falla på plats.

Mycket av chefsrokaden hade att göra med att marknadschefen Lotta Onajins tidigare övergripande roll skulle delas upp i tre – en för varje av bolagets tre ben: Comviq, Tele2 privat, samt Tele2 företag.

Nyligen blev det klart att Jim Carlberg blir ny marknadschef på Comviq. Senast att presenteras som ny ledare inom företaget är Cecilia Forsberg Stenberg. Den 15 maj kliver den nuvarande chefen för nordiska kunder på McCann på som ny inhousechef för Tele2.

– Det känns fantastiskt spännande. Vi har haft otroligt mycket intressanta inledande diskussioner. Det ska bli roligt att få börja lära känna teamet och ta tag i de förändringar som vi diskuterat, säger Cecilia Forsberg Stenberg till Dagens Media.

I 15 års tid har hon varit projekt- och byråledare, bland annat på CP+B och Åkestam Holst Promenad. Under sitt bälte har Forsberg Stenberg ett tjugotal kreativa utmärkelser i tävlingar som Guldägget, Eurobest och Cannes Lions.

Vad var det som lockade med Tele2?

– Framförallt var det Tele2 som varumärke. Jag har jobbat mycket inom telekom och för mig har Tele2 alltid stuckit ut som ett modigt och innovativt företag med mycket energi och värderingar som stämmer väldigt väl överens med mina egna. Det är ett företag som förknippats med handlingskraft och som ligger i ytterligare en utvecklingsfas som jag tycker är väldigt spännande.

Vad ser du som din största utmaning med uppdraget?

– Det pratas mycket idag i Norden och i Sverige om inhousebyråer. Den mest spännande uppgiften för mig, och det övriga teamet, är hur man kan förflytta möjligheterna med det digitala, använda sig av data och vara relevant i alla kanaler.  

Tele2:s marknadsdirektör Åse Holmberg flikar in:

– Det var ju mycket därför Cecilia kändes som den rätta kandidaten. Vi vill göra en förflyttning när det kommer till vår inhousebyrå, som kommer bli mycket mer av en kreativ byrå och få en större roll internt. Både Tele2 och Comviq har traditionellt sett fokuserat mycket på produktion, men i det medielandskap vi befinner oss i idag måste vi vara mycket mer kreativa och vi behöver ha den kompetensen internt.

– Därför är det roligt att kunna ta in just Cecilia, som har erfarenhet av många stora varumärken och har den snabbfothet vi behöver för att kunna fortsätta den resan vi har gjort och de ytterligare steg vi vill ta framöver, fortsätter hon.

Cecilia Stenberg Forsberg igen.

Vad kommer bli dina första åtgärder när du börjar i maj?

– Det allra viktigaste när jag kliver in är att lära känna de människor som finns i huset. Det kommer vara otroligt mycket fokus på individer och vår kapacitet – att på ett ödmjukt men ändå framåtblickande sätt identifiera vad det är som ska vara planen den närmsta tiden. Jag tror mycket på teamarbete, både när det kommer till inhouseteamet och med övriga beställare den första tiden.

Du har tio års erfarenhet av telekombranschen. Vad är det mest spännande som händer just nu tycker du?

– Jag tycker självklart att data är otroligt viktigt. Den snabba och relevanta kommunikation som krävs för att äga kommunikationen, såsom jag anser att Tele2 gör idag, är det som är mest intressant. Sedan har Tele2 kontaktpunkter med alltifrån nya till befintliga kunder. Att verkligen se till att man samspelar med kunderna genom hela den resan på ett genuint sätt, som krävs idag när allting ska vara så transparant, är också väldigt spännande.

Mikaela Åkerman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt