Cecilia Sjöholm tar över Oatlys kommunikation

Cecilia Sjöholm är ny kommunikationsdirektör på Oatly.

Cecilia Sjöholm gjorde sin första dag som kommunikationsdirektör på Oatly igår.

– Det här känns jättespännande. Oatly är ett spännande företag så det ska bli jättekul, säger hon till Dagens Media.

Cecilia Sjöholm ersätter Carina Tollmar, som hädanefter är hållbarhetschef på bolaget.

Cecilia Sjöholm kommer närmast från Orkla Foods där hon var hållbarhetsdirektör och tidigare kommunikationschef.

Vad lockade med Oatly?

– Oatly är ett livsstilsföretag med spännande produkter som ligger i framkant. Jag brinner för hållbarhet och jag känner att ett företag som Oatly är svaret på många av de utmaningar vi står inför. Dessutom är det ett företag med ambitioner där jag känner att jag kan bidra med min erfarenhet och kunskap inom livsmedel, hälsa och miljö.

– Men det var ett svårt steg att ta – jag har trivts väldigt bra på Orkla och är stolt över företaget och produkterna. Jag till och med grät när jag lämnade. Men det var en möjlighet jag inte kunde motstå. Dessutom är Toni Petersson [vd, red.anm] en spännande ledare som tar lite okonventionella grepp som känns inspirerande och som kommer att utmana mig också.

Cecilia Sjöholm ska även ingå i Oatlys ledningsgrupp och där bidra till att driva företagets utveckling framåt. I hennes uppdrag ingår också att rent kommunikativt driva bolagets hållbarhetsagenda.

Oatly har vunnit flera priser för sitt kommunikationskoncept ”Wow! No cow!”, framtaget i samarbete med Forsman & Bodenfors. Men i slutet av 2014 surnade lobbyorganisationen Svensk Mjölk till rejält då man ansåg att Oatly klankade ner på komjölk i sin marknadsföring.

Svensk Mjölk drog då Oatly inför Marknadsdomstolen och i slutet på förra året förbjöds Oatly att använda en rad formuleringar som ger intryck av att mjölkprodukter, till skillnad från havrebaserade livsmedel, inte passar för människor.

– Jag har följt processen på avstånd och blev förvånad över den skarpa domen, som jag uppfattade den utifrån. Oatly har verkligen satt fokus på de här frågorna genom sin kommunikation och det tycker jag är ett viktigt bidrag. Men jag måste sätta mig in mer i domen innan jag kan uttala mig ordentligt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2016-01-19 14.34Uppdaterad 2016-01-19 14.34

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: