CDON kör livestreamad annons

2017-12-07 11:10  

Tillsammans med CDON har Seenthis, som jobbar med video-banners för mediebyråer och publicister, utvecklat en livesänd annonskampanj för CDON.

Under Black Friday-yran körde CDON ut en livestreamad banner på Expressens sajt.

CDON hade planerat att på den egna sajten livestreama från sitt kontor under hela Black Friday-dygnet. Genom att släppa erbjudanden varje timme ville de skapa engagemang – och då sattes CDON ihop med teknikbolaget Seenthis för att utveckla en livesänd annonskampanj.

– Sett till Youtubes standardiserade lösning för embedding eller Mastheads är vi inte först. Men ur aspekten att med egenbyggd infrastruktur för att hantera, paketera och leverera liveströmmar i displayannonser är vi sannolikt först på den svenska marknaden och unika, säger Oscar Karlsson, produktchef på Seenthis, till Dagens Media.

Samarbetet började sex veckor innan lanseringen på Black Friday, men Oscar Karlsson säger att det mesta av arbetet gjordes de sista fem arbetsdagarna. Han ser också att livestreamade annonser i framtiden kan skapa en effekt och ett engagemang på ett helt nytt sätt.

– Genom livestreaming finns en möjlighet för annonsören att skapa en helt ny typ av direktrelevans genom realtidsinformation. Vi märker att våra kunder är effektsökande och med ett sådant här format, stöttat av modern teknik, kan vi leverera det.

Hur ska ni utveckla och använda det här formatet i framtiden?

– På Seenthis drivs vi av att pröva och testa nya lösningar. Vi tror att livestreaming inom denna typ av format, som är enkla att ta ut i olika medieslag, kommer att växa och därför vill vi bygga upp en standardlösning för att kunna göra detta.

Linus Andersson är tillförordnad Online Marketing Manager på CDON och är nöjd med responsen från livesändningen som gick under hashtagen #CDONLIVE.

– Respons kopplat till liveannonsen kan vi relatera till de visningar och klick som annonsen förde med sig, vilket var relativt bra med fin klickfrekvens och trafiktillströmning, säger Linus Andersson och fortsätter:

– Givet det genomslag vi fick med #CDONLIVE så kan vi mycket väl använda detta format på nytt i framtiden. Vi tar med oss erfarenheterna kring #CDONLIVE till nästa gång och göra det ännu bättre, bli mer lokala samt använda kunder och besökare till att skapa ett mer interaktivt innehåll. 

Alex Hartelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt