Carolina Gynning slarvar med reklammärkning

2017-12-12 08:17  
Linda Palmgren, vd på United influencers. Foto: Janne Næss

"Det här är en mycket viktig fråga som vi driver kontinuerligt", säger medieprofilens nätverk United influencers.

Att få influencers att annonsmärka sina inlägg korrekt, är sedan länge en utmaning för både myndigheter och influencernätverk. Nu sällar sig Carolina Gynning till skaran av etablerade profiler som slarvat med sin reklammärkning.

I ett instagram-inlägg från den 24 november, visar hon i en serie om fem bilder hur man använder en viss skönhetsmask. Inlägget följs av en lång text där hon beskriver hur bra masken fungerar, samt av en rabattkod. Det står ingenstans att det rör sig om ett samarbete med varumärket.

I början av november anslöt sig Carolina Gynning till nätverket United influencers, där Linda Palmgren är vd:

– Vi är väldigt noggranna med annonsmärkning, det är a och o för oss, och står tydligt utskrivet i våra avtal och riktlinjer när vi ingår samarbeten med profiler och uppdragsgivare, säger hon och fortsätter:

 – Vi är glada över att få in Carolina Gynning i teamet och har precis inlett vårt samarbete. När vi knyter till oss nya profiler går vi alltid igenom våra riktlinjer och processer.

Vad har United Influencers för ansvar när en profil missar att annonsmärka på det här sättet?

 – Det är profilens ansvar, men det är viktigt för oss att säkerställa processer som inkluderar varumärken, att följa upp flöden, och att utbilda. Att det rör sig om ett reklamsamarbete ska stå först i inlägget. På instagram kan den integrerade reklammärkningen användas.Våra projektledare och kampanjhandläggare uppdaterar direkt när innehåll upptäcks som inte är reklammärkt, svarar hon och avslutar:

–Det händer, men allt mer sällan. 

Är det inte anmärkningsvärt att en så etablerad profil missar att annonsmärka, efter all diskussion som varit i ämnet? Inlägget är dessutom ganska avancerat.

– Det slarvas överlag med annonsmärkning. De mer etablerade profilerna är de som har kunskapen. Det är lätt att säga att ”alla borde veta vid det här laget” men det är en liten klick som förstår innebörden, och är medvetna om konsekvenserna. 

United Influencers följer marknadsföringslagen, säger Linda Palmgren, och betonar samtidigt att det är jätteviktigt för dem att inte på någotvis vilseleda konsumenter eller följare.

– Vi har en viktig roll i att utbilda våra influencers, och varumärken, när det gäller reklammärkning. Tyvärr så finns det fortfarande en rädsla hos en del för att reklammärkta inlägg ska få  mindre effekt. Vi har sett det motsatta – ett reklammärkt inlägg kan till och med förhöja kvaliteten och effekten av branding eftersom influencern tydligt ställer sig bakom ett utvalt varumärke, säger Linda Palmgren och avslutar:

– Det här är en mycket viktig fråga som vi på United influencers driver kontinuerligt.

Skärmdump, Carolina Gynnings Instagram

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt