Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Carol Hargrave lämnar Klarna – efter drygt ett år som marknadschef

Carol Hargrave värvades till Klarna från Paypal. Ett drygt år senare lämnar hon Klarna – som inte har någon ersättare klar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 14 Januari 2016, 09:41
Uppdaterad: 14 Januari 2016, 14:23

Ämnen i artikeln:

Klarna

Hajpade betallösningsföretaget Klarna har precis inlett ett samarbete med reklambyrån DDB, vilket Dagens Media kunde berätta om redan i slutet av förra året.

Då var Carol Hargrave som chief marketing officer Klarnas högsta chef över marknadsföring och varumärkesfrågor. Hon rekryterades till Klarna från amerikanska Paypal i september 2014 och flyttade då till Sverige.

Nu har Carol Hargrave lämnat Klarna, enligt uppgift till Dagens Media.

Det bekräftas av Klarnas kommunikationschef Erik Engellau-Nilsson.

”Ja det stämmer. Carol har valt att flytta tillbaka till Texas med sin man”, skriver han i ett mejl till Dagens Media.

Därmed drabbas Klarna av sitt andra tunga avhopp på marknadssidan på kort tid.

I november kunde Dagens Media berätta att reklamräven Niklas Angergård, som hade titeln ”vice president brand & marketing”, lämnade bolaget för att bli marknadschef för it-bolaget Tieto.

Klarna är mitt inne i en transformation där målet är att gå från att vara en faktureringstjänst till att ta positionen som ett globalt betallösningsföretag.

Sedan byråpitchen avgjordes står det klart att byrån DDB får en viktig roll i den resan.

– Vi ser fram emot att sätta igång arbetet med att förtydliga och stärka vårt varumärke. Det är viktigt för oss att bygga en stark relation med både handlare och konsumenter. Här upplever vi att vi hittat en mycket intressant partner i DDB Stockholm, sade Klarnas grundare och vd, Sebastian Siemiatkowski, i ett pressmeddelande som skickades ut i går.

I dagsläget är det inte klart vem som ersätter Carol Hargrave.

”Det är inte klart, och det får ta lite tid att hitta en stjärna någonstans i världen. Vi är olika personer som ansvarar för olika delar av marknadsföringen, men övergripande ansvarig innan vi har hittat en bra ersättare till Carol är Sebastian Siemiatkowski”, skriver Erik Engellau-Nilsson i ett mejl till Dagens Media.

Klarna jobbar även med betallösningar för publicister. Nyligen inledde hela Bonnier News ett samarbete med Klara för att rulla ut mikrobetalningar och enkla köp av digitala prenumerationer för koncernens titlar.

Ämnen i artikeln:

Klarna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.