Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Cannes Lions tar kliv framåt inom jämställdhet

Publicerad: 18 Juni 2018, 06:05
Uppdaterad: 18 Juni 2018, 06:07

CANNES LIONS 2018. 46 procent av jurymedlemmarna i Cannes Lions är i år kvinnor – vilket är den högsta siffran någonsin. "Cannes Lions har nog känt pressen från hela världen", säger Jessica Bjurström, vd på Komm.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsKomm

Förra året satt det fler kvinnor än någonsin tidigare i jurygrupperna i världens största reklamtävling Cannes Lions. 43 procent av 390 jurymedlemmar var kvinnor, vilket var mer än en dubblering sedan år 2013.

I år kan det konstateras att den positiva trenden fortsätter. Ökningen är dock blygsam, men då 46 procent av 413 jurymedlemmar i år är kvinnor kan Cannes Lions nästan stoltsera med en helt jämställd jury sett till representation.

– Vi har i många år drivit på att det ska vara femtio-femtio män och kvinnor i jurygrupperna, och nu ser vi att Cannes går åt rätt håll vad gäller jämställdheten, säger Jessica Bjurström, vd på Komm som är svenska representanter i Cannes Lions och nominerar svenskar till juryn, till Dagens Media.

– Cannes Lions har nog känt pressen från hela världen, då det finns ett krav från den internationella reklambranschen på att festivalen ska vara en kreativ tävling som ligger i tiden, fortsätter hon.

Anledning till att det har tagit tid att nå hit tror hon bland annat har att göra med att personerna som är med i jurygrupperna måste ha en bakgrund av juryarbete, och till exempel ha suttit i en internationell jury tidigare, vilket män i större utsträckning har haft chans till.

– Dessutom måste vi komma ihåg att den här festivalen vänder sig till kommunikatörer och reklamare från hela världen. Det finns länder som inte har några kvinnliga kommunikatörer, eftersom de kanske inte ens får köra bil till sitt eget jobb. Vissa länder har alltså stora begränsningar när det kommer till jämställdheten.

Hon berättar att Sverige och Komm i många år har varit ensamma leverantörer av kvinnor till jurygrupperna.

– I år har vi nominerat lika många kvinnor som män, men har fått en övervikt av män istället. Så har det inte sett ut på många år. Men den leverans av kvinnor som nu sker till jurygrupperna kommer nu också från andra länder, vilket vi måste se som någonting väldigt postivit. Då har vi ett genustänkt och en balans på riktigt.

Räcker det med representation i jurygrupperna?

– Nej, vi vill såklart se genusbalans genom hela festivalen. Det gäller att fler kvinnor ska stå på scenerna och hålla föredrag, vilket vi ser att de faktiskt gör idag. Tidigare kunde det vara så att kvinnornas plats på scenen var att komma fram i en fin klänning och räcka över priserna under prisutdelningen, efter att en man presenterat vinnaren. Idag är det en kvinna och en man som har den uppgiften, vilket kan låta som en petitess men jag tycker det är en viktig signal. Det handlar om att kvinnor ska finnas närvarande på ett annat sätt än att bara vara snygga och dela ut priser. Med det breddade synsättet kommer vi förhoppningsvis få se mycket bredare och mer nutidsanpassad kommunikation.

Förra året antog Cannes Lions striktare riktlinjer kring vad som ska betraktas som sexistisk reklam, riktlinjer som ska tas i beaktande under juryarbetet.

Cannes Lions har även utökat sitt "Se it be it"-program till att inkludera fler deltagare under 2018 års festival. Programmet är inne på sitt femte år och syftar till att råda bot på obalansen bland könen inom reklambranschen på ett globalt plan, genom att lyfta fram kvinnor inom kreativt ledarskap.

Programmet lutar sig på siffrorna som säger att trots att cirka 46 procent av den globala reklambranschen utgörs av kvinnor, är det endast 11 procent av alla creative directors som är kvinnor.

– Det är ett otroligt bra initiativ. Kan du inte se det kan du inte heller vara det, så enkelt är det. Om vi får in en större bredd både bland dem som beställer och som utför kommunikation kommer den stämma bättre överens med verkligheten. Det känns fortfarande viktigt att poängtera, säger Jessica Bjurström.

Louise Benson, som leder "Se it be it"-programmet, säger att även om vissa framsteg har gjorts inom jämställdheten i den globala reklambranschen går det alldeles för långsamt.

– Genom att stötta fantastiska kvinnliga talanger tror vi oss kunna skifta balansen. Under åren med "Se it be it" har vi blivit totalt slagna med häpnad av kraften i den samling kvinnor som har deltagit, många har gått vidare och blivit förespråkare för förändring och förebilder för nästa generation. Det här året har både kvantiteten och kvaliteten på våra sökanaden gjort att vi adderat fem platser, säger hon i ett pressmeddelande.

Se vilka som är 2018 års "Se it be it"-deltagare här.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsKomm

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev