Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Marknadsföring

Cannes Lions tar hårdare tag mot sexistisk reklam

Från filmen för initiativet #WomenNotObjects.

Juryn i prestigefulla Cannes Lions får nya riktlinjer i år, och ska bli hårdare i bedömningen om vad som är sexistisk reklam.


Publicerad 2017-02-07 14:03

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Världens största reklamtävling, Cannes Lions, har tagit fram nya riktlinjer till jurymedlemmar vad gäller sexistiska tävlingsbidrag.

"Reklam som objektifierar, befäster negativ och skadlig ojämlikhet och könsdiskriminering skadar oss alla", kommer festivalen nu ha med i de riktlinjer som reglerar juryns arbete inför tävlingen, och som Adage har tagit del av.

För att veta vad som är objektifierande eller könsdiskriminerande reklam kommer man be juryn att använda sig av sin empati.

"Följ ditt hjärta för att avgöra vilken porträttering som är okej med dig. Föreställ dig att personen som avbildas i reklamen var du själv? Eller din dotter eller son, syster, pappa eller mamma… Skulle du vara okej med avbilden?" står det bland annat i de nya riktlinjerna.

De nya reglerna kommer i en tid när jämställdhet och könsroller i reklam debatteras flitigt, och är ett resultat av initiativet #WomenNotObjects.

Initiativet startades efter förra årets Cannes Lions av reklambyrån Badger & Winters kreativa chef Madonna Badger.

I 2016 års upplaga av Cannes Lions var ett tävlingsbidrag från läkemedelsjätten Bayer med, som brasilianska byrån AlmapBBDO låg bakom. Bidraget har blivit vida kritiserat för att driva med våldtäktsproblematik.

En annons utgjordes exempelvis av texten "Dont worry babe, I´m not filimg this’.mov" över två lådor med aspirin. Det visade sig dock handla om en bluff-annons, skapad med syfte att komma med i tävlingar – men att annonsen uppmärksammades i Cannes gav Madonna Badgers initiativ en ordentlig skjuts.

Annonsen från Bayer.

– Det här kommer få varje reklambyrå att tänka efter två gånger över vilken slags reklam de skapar, sade hon till Adage.

Hon poängterar även att Cannes Lions, som ses som reklambranschens svar på Oscarsgalan, kommer sätta standarden på området för alla andra reklamtävlingar världen över.

Philip Thomas, som är vd för Cannes Lions moderbolag Ascential Events, säger till Adage att man har samarbetat med Madonna Badger för att ta fram det nya bedömningskriteriet.

Han menar även att det kändes naturligt att lägga in jämställdhetskriteriet som en del av juryförberedelserna, eftersom att festivalen under flertalet år har jobbat med genusfrågor. Exempelvis införde man priset Glass Lion år 2015, som belönar insatser som utmanar rådande könsnormer.

Dock kommer det nya jämställdhetskriteriet att fungera just som en riktlinje för juryns arbete, snarare än en regel, även om Philip Thomas medger att det kan komma att bli en regel framåt. Däremot hoppas han att industrin själv ska ta mer ansvar och göra en sådan regel onödig.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.