Byrå-vd kapar Volvos annons – öppnar konstgalleri

Göteborgsbyrån Pensky Agency lanserar konstgalleriet Warbler Gallery. Själva galleriet hittade vd:n Jonathan Mattebo Persson i Volvos nya reklam.

När Jonathan Mattebo Persson, vd för den kreativa byrån Pensky Agency i Göteborg, såg Volvos nya utomhusreklam reagerade han på konstgalleriet ”Warbler Gallery” som syns i bakgrunden av annonsen.

Tack vare sitt stora konstintresse började han googla på galleriet, men hittade ingen information över huvud taget om det online.

– Allting i annonsen är of-brandat så inga varumärken syns i stadsmiljön, förutom just Warbler Gallery. Jag förväntade mig att Volvo hade gjort en metahistoria av det och lanserat ett konstgalleri, och blev nyfiken på vad galleriet visar för konst. Och det var jag tydligen inte ensam om att tro, för flera personer har frågat mig om det faktiskt är så att Volvo gör en konstsatsning.

När Jonathan Mattebo Persson inte hittade någonting på Google ringde han Patent- och registreringsverket (PRV) för att kolla upp om varumärket "Warbler Gallery" var registrerat – vilket det visade sig att det inte var.

– Då slog jag till och köpte domänen www.warblergallery.com. Först med bindestreck, och sedan utan. Jag tänkte att det var riktigt fint av Volvo att ge bort varumärket till dem som vill ha det. Men eftersom jag själv jobbar med reklam vet jag att man egentligen måste ta ansvar när man jobbar med storytelling och skapar en fiktiv värld utåt. Jag tycker det är konstigt att Volvo inte tagit ansvar för Warbler Gallery. Själv älskar jag alla extended universe's – att exempelvis kunna gå in på olika tv-karaktärers hemsidor.

Men om det visar sig att galleriet faktiskt redan existerar, välkomnar Jonathan Mattebo Persson Volvo att höra av sig.

– Jag vill ju inte bli ovän med någon konstnär, säger han.

Berätta om tanken med Warbler Gallery?

– Första vernissage äger rum den första mars med konstnären Malin Mattebo, men lokalen är fortfarande hemlig. Till att börja med kommer det vara en pop up-lösning med högt i tak och fokus på nordisk samtidskonst. Drömmen är att få ställa ut sådana konstnärer som Erik Berglin, Karin Ström och Ivar Lövheim.

Hur tror du att Volvo kommer reagera på det här?

– Jag tror Volvo kommer reagera med en liten suck. De kommer antagligen säga att man hade en tanke om att varumärkesregistrera från början, men att det har fallit mellan stolarna. Men jag tror inte att de kommer höra av sig, så jag får bara tacka för chansen och inspirationen. Volvo har ju historiskt varit en stor och viktig konstsamlare av framför allt nordisk samtidskonst så de är mycket mycket välkomna på vernissage.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-02-08 14.08Uppdaterad 2018-02-09 13.47

Ämnen i artikeln: