Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Burberry brände kläder för över 300 miljoner

Lyxvarumärket eldade upp artiklar för miljoner – så att de inte skulle hamna hos oauktoriserade återförsäljare.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 23 Juli 2018, 11:46
Uppdaterad: 23 Juli 2018, 11:59

Ämnen i artikeln:

H M

Burberry-kampanj från 2015. Foto: Burberry

En kritikstorm har riktats mot det brittiska lyxvarumärket Burberry efter att tidningen The Times har rapporterat om att modehuset bränt kläder för uppemot 326 miljoner kronor det senaste året.

Räknar man på de senaste fem åren, ökar beloppet för brända kläder till runt en miljard, skriver bland annat Dagens Industri. Anledningen sägs vara varumärkets rädsla för att deras produkter ska hamna hos oauktoriserade återförsäljare.

Kritiska röster har höjts både bland de egna aktiägarna, som inte fått frågan om att köpa upp restlager, samt från miljöorganisationer som Greenpeace, som menar att Burberrys respekt för arbetet bakom kläderna samt för naturens resurser, är klen.

Burberry är inte det första modehusets som kritiseras för att bränna sina varulager. I Sverige haglade kritiken mot H&M i november 2017 efter Uppdrag Gransknings inslag ”Brännbart Mode” som avslöjade att H&M bränner flera ton kläder varje år. I Västerås kraftvärmeverk brände företaget runt 19 ton 2016. I den svenska modekedjans fall uppgavs det emellertid att de flesta kläder som bränts blivit skadade under transport eller innehöll för mycket gifter.

Ämnen i artikeln:

H M

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.