Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Bryta normer största reklamtrenden

Publicerad: 25 December 2016, 07:00
Uppdaterad: 27 December 2016, 10:36

Från H&M:s reklamfilm "Ladylike".

ÅRET SOM GICK. H&M ville utmana den stereotypa kvinnobilden, Åhléns ville uppmana folk att klä sig över könsgränserna. Normbrytande reklam gjorde intåg på allvar under 2016.


Ämnen i artikeln:

H MÅhlénsKing

En av årets reklamtrender har varit att bryta normer och könsstereotyper. Bland de normbrytande kampanjerna under året av svenska företag, har kanske H&M:s "Lady­like" och Åhléns "Bryt klädmaktsordningen" fått mest uppmärksamhet.

Med den första ville H&M utmana den stereotypa kvinnobilden, med den ­andra ville Åhléns uppmana folk att klä sig över könsgränserna. Bakom båda kampanjerna ligger Forsman & Bodenfors.

Samtidigt har röster hörts som menar att reklamtrenden "gått för långt" och att det numera snarare är norm att bryta normen.

Däribland DN:s Catia Hultquist, som retade upp reklambranschen med en krönika där hon skrev om "Reklambranschens nya fixering", nämligen att lyfta fram starka kvinnor i reklamkampanjer. Hon menade att reklamtrenden ger henne lust att "hälsa det gamla goda reklamfilmssexiga våpet välkommen tillbaka".

– Det blir lite "damned if you do, damned if you don’t", säger Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på reklambyrån King, och fortsätter:

– Det är svårt att undvika stereotyper och normer när man ska porträttera människor på några sekunder. Vi försöker alltid hitta strömningar som bygger varumärken, och det brukar ofta sammanfalla med vad som är bra för samhället. Branschen ser klart och tydligt att sexistisk, tråkig reklam inte funkar, och då är det självklart att vi vill hitta nya ­vägar.

Kommer trenden att hålla i sig framåt?

– Jag tror definitivt inte att man kommer gå tillbaka till några "våp", som ­Catia Hultquist beskrev det i DN-krönikan. Det här är mer än en trend – det handlar om varumärken som är medvetna om hur det svenska samhället ser ut i dag, och att man faktiskt måste hitta sätt att matcha sin reklam med det.


Ämnen i artikeln:

H MÅhlénsKing

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.