Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Branschen lanserar nya rekommendationer för alkoholreklam

Nu lanseras de uppdaterade rekommendationerna för ansvarsfull alkoholreklam. Där ingår bland annat att det ska bli tydligare vad som är alkoholreklam i sociala medier.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 15 Juni 2018, 09:25
Uppdaterad: 15 Juni 2018, 12:34

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsöreralkoholreklam

Anna De Geer, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen, Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer och Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Syftet med de nya rekommendationerna för alkoholreklam är att ge företagen vägledning i sin marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföringen.

Rekommendationerna som nu lanseras är branschföreningarna Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningens bedömning av hur lagen ska tolkas, samt en vägledning för marknadsföring av dessa produkter i stort.

Syftet är att få en enhetlig tillämpning av reglerna och mer förutsägbara gränser för lagens omfattning.

Rekommendationerna är uppdaterade för att vara i takt med ny domstolspraxis på området och är ett sätt för branschen att ta fortsatt ansvar för alkoholmarknadsföring.

Bland annat innehåller dagens rekommendationer förtydliganden kring alkoholreklam i sociala medier. Dessutom finns det nu rekommendationer som kring marknadsföring som utgör indirekt alkoholreklam.

– Rekommendationer och självreglering går i takt med tiden, och genom våra rekommendationer kan vi vara flexibla och anpassa oss till det nya medielandskapet. Syftet med rekommendationerna är att ge branschen vägledning och hjälpa dem att följa god affärssed och ta ansvar när det kommer till marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

2006 togs de första rekommendationerna fram, som reviderades 2011.

Här kan du ta del av de nya rekommendationerna.

Här är de nya rekommendationerna:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.