Branschen lanserar nya rekommendationer för alkoholreklam

2018-06-15 11:25  
Anna De Geer, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen, Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer och Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Nu lanseras de uppdaterade rekommendationerna för ansvarsfull alkoholreklam. Där ingår bland annat att det ska bli tydligare vad som är alkoholreklam i sociala medier.

Syftet med de nya rekommendationerna för alkoholreklam är att ge företagen vägledning i sin marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföringen.

Rekommendationerna som nu lanseras är branschföreningarna Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningens bedömning av hur lagen ska tolkas, samt en vägledning för marknadsföring av dessa produkter i stort.

Syftet är att få en enhetlig tillämpning av reglerna och mer förutsägbara gränser för lagens omfattning.

Rekommendationerna är uppdaterade för att vara i takt med ny domstolspraxis på området och är ett sätt för branschen att ta fortsatt ansvar för alkoholmarknadsföring.

Bland annat innehåller dagens rekommendationer förtydliganden kring alkoholreklam i sociala medier. Dessutom finns det nu rekommendationer som kring marknadsföring som utgör indirekt alkoholreklam.

– Rekommendationer och självreglering går i takt med tiden, och genom våra rekommendationer kan vi vara flexibla och anpassa oss till det nya medielandskapet. Syftet med rekommendationerna är att ge branschen vägledning och hjälpa dem att följa god affärssed och ta ansvar när det kommer till marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

2006 togs de första rekommendationerna fram, som reviderades 2011.

Här kan du ta del av de nya rekommendationerna.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt