Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Brakförlust för Widespace

Publicerad: 31 Juli 2017, 11:14
Uppdaterad: 31 Juli 2017, 13:43

Annonsnätverket minskar sin omsättning och gör en förlust på 96 miljoner.


Ämnen i artikeln:

Widespace

Annonsnätverket Widespace gör en förlust på 96 miljoner kronor 2016. Samtidigt minskar omsättningen från 354 miljoner kronor år 2015 till 308 miljoner kronor förra året, rapporterar Breakit.

Företaget gick back även 2015, med 94 miljoner.

– Som du ser i resultatet var det inte det vi hade förväntat oss, och det var därför vi omorganiserade och var tvungna att säga upp personal, säger Widespaces vd och medgrundare Patrik Fagerlund till nyhetssajten.

Som Dagens Media tidigare berättat valde flera publicister förra året att avbryta sitt samarbete med Widespace, för att istället plocka hem sin mobilannonsering.

Bonnier News Sales bröt redan i  december 2015, medan Bonnier Tidskrifter och  HD-Sydsvenskan lämnade under hösten 2016.

I april berättade Patrik Fagerlund för Dagens Media om hur företaget befann sig mitt i sin största tekniklansering någonsin. Med produkten "Summit Marketplace - by Widespace.

Widespace vd:n förklarar för Breakit att det tar ett tag innan den nya organisationen sätter sig – och att kostnadsutsikterna i år ser helt annorlunda ut. 

– Du sitter med den gamla finansiella kostnadsstrukturen tre fjärdedelar av året, och det är även ett tapp i försäljningen för 2016, kommenterar vd:n.

Plattformen "Summit Marketplace" fungerar som en öppen marknadsplats med möjlighet för annonsörer och publicister att köpa mobila kampanjer.

– Summit Marketplace är ett enormt viktigt steg för Widespace och innebär att vi tar steget fullt ut till positionen som teknologileverantör till branschen. Det förenklar för alla parter och gör processen mer flexibel. Intresset har varit stort från både köpar- och säljarsidan, och inte endast i Norden utan i länder världen över, sade Patrik Fagerlund i våras till Dagens Media.

I nuläget har Widespace runt 50 kunder kopplade tillsin nya plattform. Bland annat den franska publicisten La Place Media och Big Mobile, ett annonssäljbolag som är verksamt i Australien, Nya Zeeland och Sydostasien, skriver Breakit.

– Vi jagar den nya modellen dag för dag, och det är där vi befinner oss nu. Vi vill få avkastning för det vi investerat i teknologi för mobilannonsering. Vi har ett väldigt starkt mobilspecifikt erbjudande, speciellt i en värld som mer och mer drivs av mobilen", säger Patrik Fagerlund till nyhetssajten.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Widespace

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.